Introducere
1. "Dialogul cu religiile necrestine"
Trăim într-o epocă de adânc dezechilibru spiritual, epocă în care multi crestini
ortodocsi sunt ca niste copii dusi de valuri, purtati încoace si încolo de orice
vânt al învătăturii, prin înselăciunea oamenilor, prin viclesugul lor, spre
uneltirea rătăcirii (Efeseni 4,14). Pare într-adevăr să fi sosit timpul când
oamenii nu mai suferă învătătura sănătoasă, ci - dornici să-si desfăteze auzul
- îsi grămădesc învătători după poftele lor, si îsi întorc auzul de la adevăr
si se abat către basme (II Tim 4,3-4).
Ne încearcă un sentiment de consternare când citim cele mai recente documente
si luări de pozitie ale miscării ecumenice. Reprezentanti ai Conferintei Permanente
a Episcopilor Ortodocsi din America împreună cu alte persoane oficiale ale ierarhiei
ortodoxe se întrunesc la nivel înalt cu Romano-catolicii si cu Protestantii
si dau publicitătii "declaratii comune" pe teme cum ar fi Sfânta împărtăsanie
sau trăirea crestină.
Dar în cadrul unor astfel de întruniri la vârf se omite să li se comunice eterodocsilor
(neortodocsilor) că Biserica Ortodoxă este Biserica lui Hristos la care suntem
chemati cu totii, că numai prin tainele acestei Biserici lucrează harul Duhului
Sfânt, că membrii ei sunt membri ai Trupului lui Hristos care se împărtăsesc
de acest har prin efort personal nemijlocit de curătire a trupului si sufletului
în interiorul Bisericii Ortodoxe si că fără întelegerea acestor aspecte fundamentale
toate "dialogurile" si "declaratiile comune" nu sunt decât
o caricatură cu pretentii de tinută academică a adevăratului dialog crestin
- dialog al cărui tel unic nu poate fi altul decât mântuirea sufletelor omenesti.
Dar multi dintre participantii ortodocsi la aceste "dialoguri" bănuiesc,
ori s-au convins deja, că ele nu constituie nici pe departe cadrul în care să
se poată face auzită vocea Ortodoxiei; ei văd că însăsi atmosfera de "liberalism"
ecumenic a acestor întruniri anulează orice adevăr care s-ar putea rosti în
cadrul lor. Acesti participanti rămân însă tăcuti, pentru că "spiritul
vremilor" pe care le trăim este adesea mai tare decât glasul constiintei
ortodoxe.*
* Vezi Diakonia, 1970, nr. l, p.72; St. Vladimiris, Theological Quarterly, 1969, nr.4, p.225; etc
La nivele mai putin înalte, "conferintele" si "discutiile ecumenice"
se organizează de obicei cu participarea unui "vorbitor" din partea
Ortodoxă si chiar cu oficierea unei "Liturghii Ortodoxe". Atmosfera
acestor "conferinte" este într-atât de marcată de diletantism si de
superficialitate, încât ele, departe de a sluji la crearea unei "unităti"
atât de dorite de animatorii lor, pun mai curând în evidentă abisul de necuprins
ce se cască între adevărata Ortodoxie si viziunea "ecumenistă" asupra
lumii si vietii.**
** Vezi Sobornost, Iarnă, 1978, pg. 494-8 etc.
La nivelul actiunii, activistii ecumenisti profită de atitudinea nehotărâtă
a intelectualilor ortodocsi invitati la aceste conferinte si de faptul că ei
nu sunt ferm ancorati în traditia ortodoxă; se merge până într-acolo încât expresii
formulate de acestia, precum "acordul de fond asupra punctelor liturgice
si dogmatice", sunt folosite de activistii ecumenisti ca bază pentru cele
mai incredibile inovatii, precum oferirea Sfintei împărtăsanii si ereticilor.
La rândul ei, această stare de confuzie permite ideologilor ecumenisti să lanseze
în rândul maselor declaratii lipsite de acoperire care fac din aspectele fundamentale
ale teologiei dogmatice ortodoxe o comedie ieftină. Iată în ce termeni îsi permite
să vorbească Patriarhul Athenagoras: "Vă cere vreodată sotia dvs. părerea
câtă sare să pună în mâncare? Cu sigurantă că nu, căci în această privintă ea
are infailibilitatea. Să o aibă asadar si Papa, dacă asta doreste".*
* Hellenic Chronichle, April 9,1970
Crestinii ortodocsi constienti se pot întreba pe bună dreptate unde vor sfârsi
toate acestea si până unde va fi împinsă limita trădărilor, falsificărilor si
demolării din interior a Ortodoxiei. Nu s-a făcut până acum nici un studiu atent
în această privintă, dar tinând cont de logica desfăsurării evenimentelor, nu
este imposibil să vedem în ce directie se îndreaptă ele. Ideologia care stă
în spatele miscării ecumenice, care a inspirat declaratii si actiuni de felul
celor mentionate mai sus, este o erezie ai cărei termeni sunt deja clar definiti:
"Biserica lui Hristos nu există, nimeni nu se află în posesia Adevărului
absolut. Biserica se constituie de-abia acum, în zilele noastre".
Dar nu trebuie să dezbatem prea mult pentru a ajunge la concluzia că demolarea
din interior a Ortodoxiei, adică a Bisericii lui Hristos, ar însemna de fapt
distrugerea a însusi Crestinismului. Că, dacă nici una dintre Bisericile actuale
nu poate pretinde că este adevărata Biserică a lui Hristos, atunci o combinare
a lor nu va duce nici ea la alcătuirea acestei Biserici unice, sau nu în modul
si în sensul în care a întemeiat-o Hristos.
Si dacă toate aceste Biserici crestine nu există decât în măsura în care se
pot raporta una la cealaltă, atunci nici o însumare a lor nu va putea rezulta
într-o Biserică absolută, căci o atare însumare va trebui si ea să se raporteze
la alte organizatii "religioase". Si iată cum ecumenismul "crestin"
nu va putea să sfârsească decât in sincretismul unei religii mondiale.
Căci, într-adevăr, acesta este scopul nemărturisit al ideologiei de tip masonic,
care inspiră si animă "Miscarea Ecumenică", ideologie care, la ora
actuală, a pătruns atât de adânc în constiinta celor care participă la asa-zisul
dialog ecumenic, încât pentru crestinismul denaturat de astăzi următorul pas
logic care se prefigurează este intrarea în comuniune cu religiile necrestine.
Dăm, în cele ce urmează, câteva exemple care indică liniile de dezvoltare a
Miscării Ecumenice din afara Crestinismului.
1. Pe 27 iunie, 1965, s-a convocat la San Francisco o Conferintă religioasă
pentru pacea mondială, cu ocazia aniversării a 20 de ani de la înfiintarea unei
filiale a Organizatiei Natiunilor Unite în acel oras. în fata unui public de
10000 de persoane reprezentanti ai religiilor Hindusă, Budistă, Musulmană, Mozaică,
Protestantă, Catolică si Ortodoxă au tinut cuvântări despre fundamentarea "religioasă"
a notiunii de pace mondială, iar un cor "inter confesional" de 2000
de voci a intonat imnuri religioase apartinând tuturor denominatiunilor.
2. Într-o declaratie oficială la cel de-al 19-lea Congres al clerului si laicatului
din Dioceza Greacă a Americii de Nord si de Sud (Atena, iulie 1968), s-a afirmat:
"Credem că Miscarea Ecumenică, chiar dacă a luat nastere în sânul Crestinismului,
trebuie să fie o miscare a tuturor religiilor care îsi dau mâna".
3. "The Temple of Understanding, Inc". (Templul întelegerii), o fundatie
Americană initiată în 1960 ca un soi de "Asociatie a Religiilor Unite"
cu scopul de a "clădi Templul simbolic în diferite colturi ale lumii"
(în perfect acord cu doctrina Francmasoneriei), a tinut până în prezent mai
multe "conferinte la vârf". La prima dintre ele, organizată la Calcutta
în 1968, trapistul *) Thomas Merton **) a declarat: "Suntem deja în unitate.
Ceea ce trebuie să ne redobândim însă este unitatea primordială".
* Trapist, membru al ordinului romano-catolic cistercian, reorganizat de către
abalele de Rance în 1664, in cadrul mănăstirii "La Trappe" din Normandia
(n. tr.)
** Călugăr american (1915-1968) din ordinul cislercienilor născut la Prades,
în Franta din tată neozeelandez si mamă americană. A studiat si apoi a predat
literatura engleză la Universitatea din Columbia, iar în 1938 s-a convertit
la romano-catolicism, intrând în ordinul trapist la mănăstirea Our Lady of Gethsemane
din statul Kentucky. Biografia sa de mare succes (subliniază titlul original)
The Seven Storey Mountain (Muntele cu sapte etaje, 1946) a determinat un mare
număr de persoane să se călugărească. Pledează pentru un monahism orientat către
lume (vezi Contemplation in a Word of Action, Contemplatia într-o lume a actiunii,
1971), bucurându-se de o popularitate imensă si purtând o corespondentă bogată.
Scrie mult, de la jurnal personal si poezie până la critică socială. Interesul
său crescând pentru spiritualitatea extrem-orientală l-a determinat să participe
la o conferintă în domeniu la Bangkok (sic), unde a suferit un accident prin
electrocutare din cauza unei defectiuni la instalatia de aer conditionat. După
CHAMBERS BIOGRAPHICAL DICTIONARY, Chambers, 1990. (n.tr.)
La cea de a doua conferintă, organizată la Geneva în aprilie 1970, s-au întâlnit
optzeci de reprezentanti a zece dintre religiile existente pentru a discuta
probleme precum: "Proiectul de Creare a Comunitătii Mondiale a Religiilor".
Secretarul General al Consiliului Mondial al Bisericilor, Dr. Eugene Garson
Blake a lansat un mesaj de unire către toti conducătorii spirituali ai tuturor
religiilor din lumea întreagă; iar pe 2 aprilie la Catedrala Sfântul Petru a
avut loc o slujbă supraconfesională "fără precedent", descrisă de
către pastorul protestant Babel ca fiind "un eveniment epocal din istoria
religiilor". Cu acest prilej, fiecare participant s-a rugat în limba lui
si potrivit traditiei propriei sale religii.
De asemenea, "credinciosii tuturor religiilor au fost invitati să coparticipe
la cultul aceluiasi Dumnezeu; slujba s-a încheiat cu rugăciunea 'Tatăl nostru"
(La Suisse, 3 aprilie 1970).
Materialele de popularizare pe care le-a redactat "Templul întelegerii"
dau la iveală că la conferinta "la vârf" organizată în toamna anului
1971 în S.U.A., au fost invitati si reprezentanti ai Bisericii Ortodoxe si că
Mitropolitul Emilianos din Patriarhia de Constantinopol este membru al "Comitetului
International" al Templului.
Asadar, "conferintele la vârf oferă delegatilor ortodocsi ocazia să intre
în dialoguri care duc la "crearea unei comunităti mondiale a religiilor",
care "grăbesc realizarea visului de pace si de întelegere al omenirii",
potrivit filozofiilor întemeiate de Vivekananda, Ramakrishna, Gandhi, Schweitzer,
si potrivit fondatorilor altor felurite religii; aceiasi reprezentanti participă,
de asemenea, la rugăciuni supraconfesionale "fără precedent", la care
"fiecare se roagă potrivit propriei sale religii".
Ne întrebăm: cam care ar putea fi starea inimii unui crestin ortodox, care participă
la asemenea conferinte si se roagă împreună cu musulmani, cu mozaici si cu păgâni?
4. La începutul anului 1970 Consiliul Mondial al Bisericilor (CMB) a finantat
conferinta de la Ajaltoun (Liban) dintre hindusi, budisti, crestini si musulmani,
care a fost urmată de o conferintă de evaluare în iunie al aceluiasi an la Zurich,
unde 23 de "teologi" din cadrul CMB au declarat necesitatea "dialogului"
cu religiile necrestine. La întâlnirea Comitetului Central al CMB de la Addis
Abbeba din ianuarie anul acesta,* Mitropolitul Georges Khodre al Beirutului
(Biserica Ortodoxă a Antiohiei) i-a socat până si pe delegatii protestanti când
nu numai că a lansat apelul la "dialog" cu aceste religii dar, călcând
în picioare nouăsprezece secole de istorie a Bisericii Mântuitorului Hristos,
i-a urgentat pe crestini să "investigheze viata de autentică spiritualitate
a celor nebotezati" si să-si îmbogătească experienta cu "comorile
ce se află în sânul comunitătii religioase universale" (Religious Press
Service), căci atunci când "brahmanul, budistul sau musulmanul îsi citeste
scriptura sa, el primeste în lumină pe însusi Hristos".**
* adică din 1979 (n.tr.)
** Christian Century, 10 feb, 1971
5. La întâlnirea de la Addis Abbeba din ianuarie 1971 Comitetul Central al
Consiliului Mondial al Bisericilor a încurajat si a aprobat ca reprezentantii
diferitelor religii să se întâlnească cât mai des posibil, mentionând că, "în
prezenta fază de dezvoltare putem începe să acordăm prioritate întâlnirilor
bilaterale axate pe probleme specifice".
În acord cu această directivă, s-a programat pentru mijlocul anului 1972 un
"dialog" major crestino-musulman cu circa patruzeci de participanti
de ambele părti, la care au fost prezenti si delegati ortodocsi.*
* Al Montada, ian-feb 1972, p.18.
6. În februarie 1972 un alt eveniment ecumenic "fără precedent" a
avut loc la New-York, Aici, pentru prima oară în istorie - potrivit Arhiepiscopului
Iakovos al New-Yorkului - Biserica Ortodoxă Greacă (Arhidioceza Greacă a celor
două Americi) a intrat într-un "dialog" teologic oficial cu reprezentantii
cultului mozaic, în cele două zile de discutii s-a ajuns la rezultate foarte
precise care pot fi considerate simptomatice pentru rezultatele viitoarelor
"dialoguri cu religiile necrestine". "Teologii" greci au
căzui de acord cu "revizuirea textelor lor liturgice referitoare la iudei
si iudaism, atunci când ele sunt negative sau ostile" (Religious News Service).
Mai poate exista vreo îndoială în ceea ce priveste intentia acestor "dialoguri"?
în mod evident ea este aceea de a "reformula" Crestinismul Ortodox
asa încât el să nu mai creeze senzatii de disconfort religiilor acestei lumi.
Acestea sunt evenimentele care au marcat începutul "dialogului cu religiile
necrestine" la sfârsitul anilor 60 si începutul anilor 70.
De atunci încoace ele s-au întetit, iar dialogurile si chiar rugăciunile "crestinilor
ortodocsi" cu reprezentantii religiilor necrestine sunt acceptate ca un
aspect normal si cotidian al vietii contemporane. "Dialogul cu religiile
necrestine" a devenit chiar moda intelectuală a zilelor noastre; această
modă reprezintă actuala fază de progres a ecumenismului în drumul său către
un sincretism religios universal. Dar să examinăm acum "teologia"
si scopul acestui "dialog" accelerat si să vedem ce îl distinge de
ecumenismul asa-zis crestin care a predominat până acum.
2. Ecumenismul "crestin" si cel necrestin
În cel mai bun caz ecumenismul asa-zis crestin poate să reprezinte greseala
neintentionată si care, deci, se poate bucura de circumstante atenuante - prin
care Bisericile Protestantă si Romano-Catolică nu îsi dau seama că Biserica
lui Hristos există deja si că ele fiintează în afara ei. "Dialogul cu religiile
necrestine" însă este cu lotul altceva, el însemnând o îndepărtare constientă
si voluntară de o anumită constiintă de sine a crestinului, constiintă de care
nu se leapădă nici unii dintre protestantii si catolicii de astăzi (din ce în
ce mai rar, e drept). Acest dialog nu poate fi nicidecum socotit dialog al bunelor
intentii, ci mai curând o "sugestionare" de tip demonic care nu poate
prinde decât la cei care deja s-au îndepărtat atât de mult de învătătura crestină,
încât au devenit practic păgâni, închinători la "dumnezeul veacului acestuia"
(II Cor. 4,4). Sau altfel spus "închinători ai lui Satan si următori ai
feluritelor mode intelectuale pe care acest puternic dumnezeu este capabil să
le inspire".
Ecumenismul "crestin" se bazează mai ales pe sentimentul vag, dar
care cuprinde un sâmbure de adevăr, că există "un crestinism comun"
împărtăsit de multi insi, care nu cugetă prea mult la Biserică, sau care nu
prea respectă preceptele ei. Acest ecumenism doreste cumva să "clădească"
o Biserică care să-i cuprindă pe toti acesti "crestini" indiferenti.
Dar atunci care este suportul comun pe care se bazează "dialogul cu necrestinii"?
Care ar putea fi terenul pe care să se realizeze o unitate oricât de slabă între
crestini si cei care, nu numai că nu cunosc pe Hristos, ci - asa cum este cazul
tuturor reprezentantilor religiilor necrestine care vin în contact cu crestinismul
-, Îl resping hotărât pe Hristos?
Acei care, precum Mitropolitul Georges Khodre al Libanului, se află în fruntea
avangardei apostatilor ortodocsi (căci asa se numesc cei care "cad",
fără putintă de tăgadă, de la dreapta credintă), vorbesc de "comorile spirituale"
si de o viată de autentică spiritualitate prezentă în religiile necrestine;
dar numai pentru că abuzează de sensul cuvintelor si numai pentru că atribuie
experientei altora propriile lor fantezii sunt ei în stare să afirme că păgânii
îl găsesc pe "Hristos" si "harul" Său atunci când îsi citesc
scripturile lor sau că "orice martir pentru adevăr si orice om prigonit
pentru dreptatea lui moare în comuniune cu Hristos"*.
* Sobornost, Summer, 1971, p. 171
Cu sigurantă că cei în cauză (fie budistul care îsi dă foc, fie comunistul
care moare pentru "cauza" în care crede sincer, sau fie oricine) nu
ar afirma niciodată că ei mor pentru Hristos sau că se împărtăsesc cu El - iar
ideea unei mărturisiri sau împărtăsiri neconstiente cu Hristos este contra esentei
însăsi a Crestinismului. Dacă vreun necrestin răzlet pretinde să-L fi experiat
vreodată pe Hristos, atunci el nu a putut-o face decât în felul lui Swami Vivekananda:
"Noi, hindusii, nu numai că tolerăm, dar chiar ne unim cu oricare religie,
căci ne rugăm la moschee cu musulmanul, ne închinăm la foc cu zoroastrul si
îngenunchem în fata crucii împreună cu crestinul"; experienta "crestină"
a acestui necrestin nu ar fi decât una între multe alte experiente spirituale,
la fel de valabile toate.
Nu. Crestinismul, indiferent cât de departe se merge cu reinterpretările si
redefinirile sale, nu are cum fi numitorul comun al "dialogului cu religiile
necrestine". Numele de Crestinism este doar adăugat pe deasupra ca ornament
unei unităti care se defineste si se identifică la un alt nivel. Singurul numitor
comun posibil al tuturor religiilor este conceptul foarte vag de "spiritualitate",
care oferă deja "liberalilor" religiosi teren aproape nelimitat pentru
teologizările lor cetoase.
Cuvântul pe care l-a adresat Î.P.S. Georges Khodre la întâlnirea Comitetului
Central al CMB de la Addis-Abbeba, din ianuarie, 1971, poate fi socotit un experiment
în încercarea de a pune bazele unei astfel de teologii "spirituale"
a "dialogului cu religiile necrestine". Ridicând problema "dacă
crestinismul este într-adevăr atât de exclusiv fată de alte religii pe cât s-a
afirmat până acum, cu exceptia celor câteva proiectii ale sale asupra religiilor
necrestine, absurde în idilismul lor - mitropolitul are mai ales un lucru de
subliniat: "Duhul Sfânt" este Acela care, în mod total independent
fată de Hristos si de Biserica Sa, constituie cu adevărat numitorul comun al
tuturor religiilor.
Referindu-se la profetia: Vărsa-voi Duhul Meu peste tot trupul (Ioil, 3:1),
mitropolitul spune: "Acest verset trebuie citit ca însemnând Cincizecimea
universală, de la începutul veacurilor. Pogorârea Duhului în lume nu este subordonată
Fiului... Duhul lucrează prin energiile Sale potrivit propriei Sale iconomii
si din această perspectivă putem considera religiile necrestine ca locuri asupra
cărora lucrează insuflarea Sa". După părerea acestui ierarh, noi trebuie
"să dezvoltăm o eclesiologie si o misiologie pe tema predominantă a Duhului
Sfânt".
Toate acestea se constituie fără nici o îndoială într-o erezie care neagă însăsi
natura Sfintei Treimi si care nu are alt scop decât să submineze si să distrugă
întreaga realitate si semnificatie a Bisericii lui Hristos. De ce să fi întemeiat
Hristos o Biserică, dacă Duhul Sfânt actionează independent de ea si, nu numai
de ea, dar chiar de Hristos însusi? Trebuie să recunoastem însă că erezia aceasta
este prezentată deocamdată cu destulă prudentă, desigur pentru a testa mai întâi
posibila reactie a altor "teologi" ortodocsi; numai după aceea îsi
va permite ea să devină mai categorică în demersurile si formulările sale.
Adevărul este că "ecleziologia Duhului Sfânt" deja s-a scris, si chiar
de un gânditor "ortodox", unul dintre "profetii" recunoscuti
ai miscării asa-zise spirituale de astăzi. Să-i examinăm asadar ideile pentru
a vedea ce perspectivă ne oferă el asupra naturii si scopului miscării "spirituale"
mai largi, în care se încadrează si "dialogul cu religiile necrestine".
3. "Noua eră a Duhului Sfânt"
Nicolae Berdiaev (1874-1949)*, nu ar fi fost niciodată considerat un credincios
al Bisericii Ortodoxe în vremuri normale. El este de fapt un filosof umanist
gnostic ce si-a găsit inspiratia mai curând în sectele "mistice" occidentale
decât în izvoarele Ortodoxiei.
* Cunoscut publicului român din numeroase articole apărute în reviste de cultură
din traduceri, intre care consemnăm: Un nou ev-mediu, Arhidioceza Sibiu, 1936,
trad. de prof. Măria Vartic, editie reprodusă la Editura Omniscop din Craiova
în 1995; Sensul creatiei, Humanitas, 1992, trad. din b. rusă de Anca Oroveanu,
Prefată, cronologie si bibliografie de Andrei Plesu; Filosofia lui Dostoievski,
Iasi, Institutul European, 1992, trad. din B. rusă de Radu Părpăută; Adevăr
si revelatie, Ed. de Vest, 1993, trad. din b. rusă, note si postfată de Ilie
Gyurcsic.
Faptul că el este numit în unele cercuri ortodoxe - chiar până în zilele noastre
(1979, n.tr.) - "filosof ortodox" si chiar "teolog", este
o dovadă tristă a ignorantei religioase a fi vremurilor pe care le trăim. Vom
cita în continuare din scrierile sale.*
* După G. Gregerson, "Nicholas Berdiaev, Prophet of a New Age", in Orthodox Life, Jordanville, N.Y., 1962, no. 6, unde sunt date referinte complete (n. ed.)
Privind cu dispret la Sfintii Părinti si la "duhul monahal ascetic al
Ortodoxiei istorice" cât si la întregul "Crestinism conservator care
îndreaptă puterile sufletesti ale omului numai către înfrânare si mântuire",
Berdiaev este mai curând interesat de "Biserica interioară", de "Biserica
Duhului Sfânt", de "acea viziune spirituală asupra vietii, care, în
cursul secolului XVIII, si-a găsit expresia si sălasul în lojile masonice".
"Biserica - crede el - , se află doar într-un stadiu potential", ea
fiind "incompletă", Berdiaev asteptând cu nerăbdare venirea unei "credinte
ecumenice", a unei "plinătăti de credintă" care să reunească
nu doar diferitele formatiuni crestine (căci "Crestinismul trebuie să fie
capabil să existe într-o mare varietate de forme în Biserica Universală"),
ci si "adevărurile partiale ale tuturor ereziilor" si "toate
activitătile umanist-creatoare ale omului modern... ca experientă religioasă
consfintită în Duhul".
Trăim vremurile aparitiei unui "Nou Crestinism"; ale unui "nou
misticism, a cărui adâncime va depăsi nivelul pur-religios si care trebuie să
înglobeze în sine toate religiile". Căci "există o mare frătie spirituală...
căreia îi apartin nu doar Bisericile Apusului si Răsăritului, ci si toti aceia
ale căror vointe sunt îndreptate către Dumnezeu si către divin, adică toti aceia
care aspiră la elevatie spirituală"- adică, precizăm noi, oameni apartinând
tuturor religiilor, sectelor si ideologiilor religioase.
Berdiaev prezicea venirea unei "noi si finale revelatii dumnezeiesti",
a unei "noi ere a Duhului Sfânt", resuscitând predictiile lui Gioacchino
da Fiore**, monahul latin din secolul al XII-lea, conform cărora marile ere
a Tatălui (Vechiul Testament) si a Fiului (Noul Testament) vor face loc celei
de a treia si finale "Era Duhului Sfânt".
** Vezi capitolul "Gioacchino da Fiore: o nouă teologie a istoriei" in Mircea Eliade, Istoria Credintelor si Ideilor Religioase vol. III, Ed. stiintifică si Enciclopedică, 1988. (n. tr.)
Berdiaev scrie: "Lumea se îndreaptă către o nouă spiritualitate si către
un nou misticism; în ele nu va mai încăpea nimic din vechea viziune ascetică
asupra vietii". "Succesul miscării către unitatea crestină presupune
ca însusi crestinismul să intre într-o epocă nouă, într-o noua si mai adâncă
spiritualitate, ceea ce înseamnă o nouă revărsare a Duhului Sfânt".
Aceste fantezii supra-ecumeniste nu au nimic de-a face cu crestinismul ortodox
pe care Berdiaev de fapt îl dispretuia. Dar cine este constient de climatul
religios al timpului actual vede că aceste fantezii corespund de fapt tendintelor
majore ale gândirii religioase contemporane. Berdiaev pare într-adevăr să fi
fost un "profet" sau cel putin să fi fost sensibil la un curent de
gândire si simtire religioasă care nu erau foarte evidente în timpul vietii
lui, dar care au devenit aproape dominante astăzi.
Auzim acum pretutindeni de "puternica miscare a Duhului Sfânt" iar
un preot ortodox grec, Părintele Eusebius Stefanou, îi invită pe crestinii ortodocsi
să se alăture acestei miscări atunci când scrie despre "puternica revărsare
a Duhului Sfânt din zilele noastre"*.
* The Logos, January, 1972
În aceeasi publicatie din Martie, 1972, p.8, co-editorul Ashanin invocă nu doar numele lui Berdiaev, ci si programul său: "Recomandăm cu căldură scrierile lui Nicholae Berdiaev, marele profet spiritual al epocii noastre. Acest geniu spiritual... (este) cel mai mare teolog al creativitătii spirituale... Acum germenele Ortodoxiei dă în sfârsit rod... Logosul divin al lui Dumnezeu dăruieste poporului Său o nouă întelegere a istoriei si misiunii sale în El. The Logos (este) vestitorul acestei noi ere, al acestei noi chemări a Ortodoxiei".
4. Cartea de fată
Cele prezentate până acum constituie cadrul prezentei cărti, care este un studiu
asupra "noului" duh religios al vremurilor noastre, duh care se află
la bază si constituie sursa de inspiratie a "dialogului cu religiile necrestine"
si asupra diferentei radicale dintre ele si Crestinism, atât în ceea ce priveste
teologia, cât si în ceea ce priveste viata spirituală.
Primul capitol este un studiu teologic semnat de preotul Basile Sakkas despre
"Dumnezeul" religiilor din Orientul Apropiat cu care speră ecumenistii
crestini să se unească pe baza unui "monoteism" comun. Al doilea capitol
se referă la cea mai puternică dintre religiile orientale, hinduismul, si el
se bazează pe îndelungata experientă personală a autoarei lui, care în final
s-a convertit de la hinduism la Crestinismul Ortodox. Găsim aici si o evaluare
interesantă a ceea ce înseamnă "dialogul" cu crestinismul din perspectiva
hindusă.
Al treilea capitol este o mărturisire personală a întâlnirii dintre un ieromonah
ortodox si un "făcător de minuni" din Extremul-Orient, adică a unei
confruntări directe dintre crestinism si "spiritualitatea" necrestină,
în capitolele patru si cinci se examinează "noua constiintă religioasă",
cu referire specială la miscările de "meditatie", care revendică prezenta
în mijlocul lor a multor "crestini" (si din ce în ce a mai multor
"fosti crestini").
Capitolele cinci, sase si sapte sunt studii specifice asupra unora dintre cele
mai semnificative miscări spirituale ale anilor 1970. În capitolul sase se prezintă
implicatiile spirituale ale fenomenelor contemporane nereligioase în aparentă,
dar care contribuie la formarea "noii constiinte religioase", chiar
în rândul celor care cred că nu sunt interesati deloc de religie.
Capitolul sapte este o discutie amănuntită a celei mai controversate miscări
religioase "crestine" de astăzi, "miscarea (sau "renasterea")
harismatică" si în el se încearcă o definire a acestei miscări în lumina
învătăturii ortodoxe.
"Noua constiintă religioasă", cu semnificatia si scopurile sale, este
examinată în paginile din "Concluzie" (Capitolul opt) în lumina profetiilor
crestine referitoare la vremurile de pe urmă. "Religia viitorului",
către care se îndreaptă această "nouă constiintă", este analizată
în contrast cu singura religie care se află în conflict ireconciliabil cu ea:
Crestinismul autentic Ortodox. Pe măsură ce ne apropiem de înspăimântătoarea
decadă a noua a acestui secol, "semnele timpului" devin cum nu se
poate mai clare. Crestinii ortodocsi si toti acei care vor să-si mântuiască
sufletele în vesnicie trebuie să ia seama la ele si să actioneze.
Despre YOGA - de parintele Arsenie Papacioc
CRESTINISM SI YOGA ?
Cuvant inainte
[ crestinism si yoga ]
Capitolul I
- Despre Dumnezeu [ crestinism si yoga ]
- Despre ingeri [ crestinism si yoga ]
- Despre diavol si demoni [ crestinism si yoga ]
- Despre Zidirea vazuta [ crestinism si yoga ]
- Despre inviere [ crestinism si yoga ]
- Despre Judecata [ crestinism si yoga ]
- Impotriva Reincarnarii [ crestinism si yoga ]
Capitolul II
Capitolul III
- Marturii - partea I [ crestinism si yoga ]
- Marturii - partea II [ crestinism si yoga ]
- Marturii - partea III [ crestinism si yoga ]
- Marturii - partea IV [ crestinism si yoga ]
Capitolul IV
Extrase din ''CRESTINISM SI YOGA ?'' de Parintele Ioan Filaret
Despre "Yoga crestina"
JURNALUL CONVERTIRII - De la zeita mortii la Imparatul Vietii [ de la YOGA la ortodoxie ]
Ieromonah SERAFIM ROSE
ORTODOXIA SI RELIGIA VIITORULUI
Cuvant
inainte
Prefata editorului la
editia a patra
Prefata autorului
Introducere
1. "Dialogul cu religiile necrestine"
2. Ecumenismul "crestin" si cel necrestin
3. "Noua era a Duhului
Sfant"
4. Cartea de fata
I Religiile "Monoteiste". Avem acelasi Dumnezeu ca si necrestinii?
II
Puterea zeilor pagani: Asaltul hinduismului asupra crestinismului
1. Atractia Hinduismului
2. Razboiul dogmelor
3. Locuri si practici hinduiste
4. "Evanghelizarea" Vestului
5. Scopul Hinduismului - "Religia Universala"
III. "Minunea" unui fachir si rugaciunea lui Iisus
IV.
Meditatia orientala invadeaza crestinismul
1.
"Yoga crestina"
2. "Zen-ul crestin"
3. Meditatia transcendentala
V.
"Noua constiinta religioasa". Cultele orientale din America anilor '70
1. Hare Krishna la San Francisco
2. Guru
Maharaj-ji pe Astrodomul din Houston
3. Tantra Yoga in muntii din New Mexico
4. Meditatie Zen in nordul Californiei
5. "Noua Spiritualitate"
fata in fata cu Crestinismul
VI.
"Semne din Cer" - Perspectiva Crestin-Ortodoxa asupra OZN-urilor
1. Atmosfera science-fiction
2. Aparitii
ale OZN-urilor si investigarea lor stiintifica
3. Cele sase tipuri de intalniri
extraterestre
4. Explicarea fenomenelor OZN
5. Semnificatia fenomenelor
OZN
VII. "Renasterea harismatica"
- un semn al vremilor
1. Miscarea
penticostala in secolul XX
2. Spiritul "ecumenist" al "Renasterii
Harismatice"
3. "Vorbirea in limbi"
4. Mediumismul "crestin"
5. Înselaciunea diavoleasca
A. Atitudinea fata de experientele "spirituale"
B. Reactii fizice care insotesc experienta harismatica
C. "Darurile Spirituale"
care insotesc experienta "harismatica"
D. Noua "revarsare"
a Duhului Sfant
VIII. Concluzie
- Spiritul Vremilor de pe urma
1.
"Renasterea harismatica" ca semn al timpurilor
A. O "Cincizecime"
fara Hristos
B. Noul Crestinism
C. "Isus vine curand"
D.
Trebuie Ortodoxia sa se alature apostaziei?
E. "Copii, este ceasul de
pe urma"
2. Religia Viitorului
Ce poate face rugaciunea ortodoxa :O asceza autentica ( de Parintele Cleopa )