CUM SE TIN POSTURILE DE PESTE AN Biserica Ortodoxã de Rãsãrit a rânduit pentru dreptcredinciosii crestini anumite
posturi. Cãci postul -- zice Sfântul Ioan Gurã de Aur -- potoleste trupul, înfrâneazã
poftele cele nesãturate, curãteste si înaripeazã sufletul, îl înaltã . Posturile de peste an si pricinile pentru care le tinem sunt : 1. Sfântul si Marele Post, care se mai numeste si postul patruzecimii,
Pãresimile, Postul Pastilor, este rânduit pentru curãtirea sufletului prin ajunare,
rugãciune, milostenie, spovedanie si împãrtãsirea cu Sfintele Taine. El închipuieste
postul cel de patruzeci de zile al Mântuitorului. Tine sapte sãptãmâni. Stã
în legãturã cu Pastile, sãrbãtoare cu datã schimbãtoare. De aceea, începutul
acestui post este arãtat în calendarul fiecãrui an. În acest post nu mâncãm : carne , ouã , brânzã . De asemenea postim de peste,
vin si untdelemn . Mâncãm deci numai bucate fãrã unsoare (ULEI) , legume si
poame. MÂNCÃM UNTDELEMN SI DEZLEGÃM LA VIN : Sâmbãta si Duminica , în ziua de 24 Februarie
aflarea Capului Sfântului Ioan Botezãtorul , la 9 Martie Sfintii 40 de Mucenici,
la Buna-Vestire , când aceasta cade în ziua de Joia-Mare sau în Vinerea ori
Sâmbãta din Sãptãmâna Patimilor . MÂNCÃM PESTE : Buna-Vestire - 25 Martie si în Dumininica Floriilor. Cu deosebitã evlavie se cuvine sã postim în sãptãmâna de la începutul Postului
Mare si în sãptãmâna Patimilor. Astfel, în sãptãmâna de la începutul Marelui Post : Luni si Marti se mãnâncã
numai o datã pe zi - seara - pâine si apã. Iar în sãptãmâna Patimilor, în afarã
de Joi când facem douã mese se mãnâncã la fel, Vineri si Sâmbãtã e post desãvârsit. Bolnavii au voie sã mãnânce bucate cu untdelemn si sã bea vin în Postul Mare. 2. Postul Sfintilor Apostoli sau al Simpietrului , a fost asezat
de Bisericã în cinstea Sfintilor Apostoli Petru si Pavel, precum si a celorlalti
apostoli. Acest post e un prilej de înãltare a sufletului. Stã în legãturã cu
Pastile si cu Pogorârea Duhului Sfânt, sãrbãtori cu datã schimbãtoare. De aceea
nu începe la datã sorocitã, ci tine când mai mult, când mai putin. Lãsãm sec
insã totdeauna în Duminica Tuturor Sfintilor , seara, si postim pânã la 29 iunie,
ziua Sfintilor Apostoli , care dacã va cãdea Miercurea sau Vinerea, nu mâncãm
de dulce. În acest post nu mâncãm carne , ouã si brânzã. Lunea, Miercurea si Vinerea
nu mâncãm untdelemn si nu bem vin. Martea si Joia dezlegãm la untdelemn si avem
voie la vin. MÂNCÃM PESTE : Nasterea Sfântului Ioan Botezãtorul -24 Iunie - chiar dacã aceasta
ar cãdea Miercurea sau Vinerea. Dacã în zilele de Luni , Marti si Joi cade vre-un sfânt mai mare înse4mnat
în calendar cu cruce neagrã (+) , atunci mâncãm peste , iar de cade Miercurea
sau Vinerea mâncãm numai untdelemn si bem vin. Intâmplându-se Miercurea sau
Vinerea vre+un sfânt cu priveghere, sau hramul bisericii, dezlegãm la untdelemn
, la vin si la peste. 3. Postul Sfintei Marii , sau al Sîntãmãriei, numit si postul
lui August, se tine în cinstea Nãscãtoarei de Dumnezeu , care înainte de Adormire
a petrecut în neîncetatã rugãciune si ajunare. Dureazã douã sãptãmâni : de la 1 la 15 August. Lãsãm sec la 31 iulie ; iar de va cãdea aceastã zi Miercurea sau Vinerea, lãsãm
sec la 30 iulie. În acest post untdelemn si vin mâncãm numai Sâmbãta si Duminica
. MÂNCÃM PESTE : Schimbarea la Fata - 6 August. De asemenea , dacã Adormirea Maicii Domnului cade în zi de post, mâncãm de
dulce a doua zi, adicã la 16 August , iar în ziua Adormirii mâncãm peste. 4. Postul Nasterii Domnului , sau al Crãciunului, iarãsi ne dã
putinta curãtirii trupesti si sufletesti. El închipuie ajunarea de patruzeci
de zile a Proorocului Moisi, precum si postul patriarhilor din Vechiul Testament.
Dupã cum aceia asteptau venirea lui Mesia cu post si rugãciune, asa se cuvine
sã astepte crestinii si sã întâmpine prin ajunare pe ''Cuvântul lui Dumnezeu''
nãscut din Fecioara Maria. Acest post tine 40 de zile : de la 15 Noiembrie la 25 Decembrie , lãsãm sec
în seara sfântului Filip , la 14 Noiembrie. Dacã aceastã zi cade Miercurea sau
Vinerea, începem postul în seara zilei de 14 Noiembrie. Daca aceastã zi cade
Miercurea sau Vinerea, începem postul în seara zilei de 13 Noiembrie. Dacã în zilele de Luni , Miercuri si Vineri prãznuim vre-un sfânt mare, însemnat
în calendar cu cruce neagrã (+) , mâncãm untdelemn si bem vin; iar de va cãdea
hramul bisericii sau sãrbãtoare însemnatã în calendar cu cruce rosie (+)
, atunci dezlegãm si la peste. Martea si joia mâncãm peste
, untdelemn si bem vin , când cade în aceste zile :
vreun sfânt mare, hramul sau sãrbãtori cu rosu. În ziua de Ajun se mãnâncã tocmai seara si anume : grâu
fiert îndulcit cu miere, poame, covrig sau turte din fãinã, cãci cu seminte
a ajunat Daniil proorocul si cei trei tineri din Babilon, care au închipuit
- mai înainte - Nasterea lui Hristos. La Crãciun, în orice zi ar cãdea mâncãm
de dulce. MÂNCÃM UNTDELEMN SI DEZLEGÃM LA VIN la 16 , 22 , 23 , 24 , 25 si 30 Noiembrie,
la 4 , 5 , 6 , 7, 9 , 12 , 13 , 17 si 20 Decembrie, dacã aceste zile cad Lunea,
Miercurea sau Vinerea - cãci în aceste zile se prãznuiesc sfinti mai însemnati
. MÂNCÃM PESTE : Intrarea în Bisericã a Maicii Domnului - 24 noiembrie chiar
dacã aceastã sãrbãtoare ar cãdea Miercurea sau Vinerea. ZILELE POSTURILOR ÎN CARE MÂNCÃM UNTDELEMN SI DEZLEGÃM LA VIN Din pricina asprimii posturilor si a slãbiciunii trupului omenesc , precum
si pentru cinstireazilelor în care se sãvârseste Sfânta Liturghie, canoanele
bisericii îngãduiesc crestinilor dezlegare la vin si untdelemn în zilele arãtate
aici: În Postul Mare : Sâmbãta si Duminica , în ziua de 24 Februarie aflarea Capului
Sfântului Ioan Botezãtorul , la 9 Martie Sfintii 40 de Mucenici, la Buna-Vestire
, când aceasta cade în ziua de Joia-Mare sau în Vinerea ori Sâmbãta din Sãptãmâna
Patimilor . În Postul Crãciunului : la 23 si 30 Noiembrie, la 4 , 5 , 6 , 9 , 16 si 20
Decembrie, dacã aceste zile cad Lunea, Miercurea sau Vinerea + cãci în aceste
zile se prãznuiesc sfinti mai însemnati . ZILELE POSTURILOR ÎN CARE MÂNCÃM PESTE Însemnãtatea unor praznice împãrãtesti si a unor sfinti este asa de mare încât
Sfintii Pãrinti au dezlegat mâncarea de peste în posturile aspre. Arãtãm aici
aceste praznice si sfinti: În Postul Mare : Buna-Vestire - 25 Martie si în Dumininica Floriilor. În Postul Sfintilor Apostoli : Nasterea Sfântului Ioan Botezãtorul -24 Iunie
- chiar dacã aceasta ar cãdea Miercurea sau Vinerea. În Postul Sîntãmãriei : Schimbarea la Fata - 6 August. În Postul Crãciunului : Intrarea în Bisericã a Maicii Domnului - 24 noiembrie
chiar dacã aceastã sãrbãtoare ar cãdea Miercurea sau Vinerea.
Postim de carne , ouã si brânzã . Lunea , Miercurea si Vinerea mâncãm bucate
fãrã unsoare (ulei) si fãrã vin. Martea si Joia se dezleagã la untdelemn si
vin. Sâmbetele si duminicile ,pânã la 20 decembrie exclusiv , se dezleagã la
untdelemn , vin si peste.
De asemenea mâncãm peste în Lunile , Miercurile si Vinerile acestui post , dacã
în aceste zile cade hramul bisericii din enoria noastrã.
În sfârsit dezlegãm la peste în zilele cu sfinti însemnati, precum 16 , 22 ,
23 , 24 , 25 si 30 Noiembrie, 4,5,6,7,9,12,13,17 Decembrie , dacã aceste zile
cad Martea sau Joia. Cu atât mai mult, când Martea sau joia se întâmplã hramul
bisericii.
De asemenea mâncãm peste în Lunile , Miercurile si Vinerile acestui post , dacã
în aceste zile cade hramul bisericii din enoria noastrã.
În sfârsit dezlegãm la peste în zilele cu sfinti însemnati, precum 23 si 30
Noiembrie, 4,5,6,9,16 si 20 Decembrie , dacã aceste zile cad Martea sau Joia.
Cu atât mai mult, când Martea sau joia se întâmplã hramul bisericii.
Cuvinte de folos
Pricina întristărilor, mâhniciunilor, melancoliilor și amărăciunilor este întotdeauna egoismul
Lepădarea legii lui Dumnezeu a adus războiul peste Europa
Fără dragoste nicio nevoință nu are valoare
Diavolul încearcă să ne devoreze timpul
Vezi-ți de sineți și taci ca mortul în groapă
Protocolul judecății dintre Europa și Hristos
Pentru Dumnezeu alerg, nu pentru oameni
Unde nu sunt reguli se ivește îndată căderea
Cuvinte însemnate
Cea mai importantă armă în războiul nevăzut
Cei mai mulți care vorbesc de rău sunt in iad!
Înșelăciunea diavolească
Nu avem îmbrăcăminte de nuntă, de aceea trebuie să ne curățim
Oamenii desăvârșiți și oamenii nedesăvârșiți
Fiecare dintre noi este potențial un Iuda