VIII. CONCLUZIE - DUHUL VREMILOR DE PE URMA
1. "RENASTEREA HARISMATICA" CA SEMN AL VREMILOR
"Până la sfârsitul acestui veac nu vor lipsi de pe pământ alesii lui Dumnezeu,
dar nu vor lipsi nici slugile satanei. Dar în vremurile din urmă, cei care într-adevăr
Îl vor sluji pe Dumnezeu cu credintă, o vor face reusind să se ascundă de oameni,
în mijlocul cărora nu se vor mai lucra semne si minuni dumnezeiesti ca în ziua
de azi., Acei alesi ai vremurilor din urmă îsi vor lucra mântuirea din mijlocul
lumii si ascunsi de ea, în smerenie, iar în Împărătia Cerurilor ei vor fi mai
mari decât Părintii făcători de minuni din vechime. Căci în acele timpuri nimeni
nu va mai lucra semne minunate în fata ochilor oamenilor, care să încălzească
inimile lor de focul dumnezeiesc si să-i îndemne pe calea anevoioasă a mântuirii.
Multi dintre oameni, stăpâniti fiind de duhul necurat al nestiintei vor cădea
în prăpastie, rătăcind pe calea cea largă pe care multi merg".
Profetia Sf. Nifon de Constantiana, din insula Cipru
A. O "Cincizecime fără Hristos"
" Pentru crestinii ortodocsi fenomenul contemporan al "vorbirii în
limbi" este si el un "semn"; dar nu este semnul începutului Evangheliei
mântuirii pentru toate popoarele, ci semn al sfârsitului ei. Crestinului ortodox
cu mintea trează nu-i va veni greu să le dea dreptate apologetilor "miscării
harismatice", care vestesc că "noua revărsare a duhului aduce cu sine
sfârsitul acestui veac".* Dar Duhul grăieste lămurit că, în vremurile cele
de apoi, unii se vor depărta de credintă, luând aminte la duhurile cele înselătoare
si la învătăturile demonilor (I Tim. 4,1).
* Pr. Eusebius Stephanou în Logos, April, 1972, p.3
De asemenea mai stim că sunt duhuri diavolesti, făcătoare de semne si care
se duc la împăratii lumii întregi, să-i adune la războiul zilei celei mari a
lui Dumnezeu, Atottiitorul (Apoc. 16,14).
Sfânta Scriptură si Sfintii Părinti ne spun limpede că duhul vremurilor de pe
urmă nu va fi unul de "renastere spirituală" si de "revărsare
a Sfântului Duh", ci dimpotrivă. Că vom avea de-a face cu o apostazie aproape
generalizată, având forme atât de subtile, încât până si cei alesi vor fi în
pericol să fie înselati. Că dreapta credintă crestină aproape va dispărea de
pe fata pământului, cum citim în Sfânta Evanghelie: Dar Fiul Omului când va
veni, va găsi oare credintă pe pământ? (Luca 18,8). Satan este cel care va fi
dezlegat în vremurile din urmă (Apoc. 20,3), în scopul celei mai mari si mai
de pe urmă revărsări a răului pe pământ.
"Miscarea harismatică", produs al unei lumi lipsite de Taine si de
har, al unei lumi ce însetează după "semn", fără să fie în stare "să
deosebească duhurile" prin care se fac aceste semne, este ea însăsi un
"semn" al lumii apostaziate în care trăim. Cât despre miscarea ecumenică,
ea rămâne în continuare o miscare a "intentiilor" si a "faptelor
bune", ce emană dintr-un umanitarism anemic si lipsit de substantă. Ce
se va întâmpla, însă, atunci când lui i se va alătura o miscare care să aibă
cu adevărat "putere"?
Când miscărea ecumenică va fi cu adevărat însotită de tot felul de puteri si
de semne si de minuni mincinoase (II Tes. 2,9), atunci va mai fi cineva capabil
să i se opună? Căci "miscarea harismatică", la ora actuală, devine
salvarea unui ecumenism împotmolit, în scopul de a-l împinge spre telul final.
Iar acest tel, adică "refundamentarea Bisericii lui Hristos", după
cum am văzut, nu este unul de natură "crestină". Aceasta este doar
o fază în atingerea adevăratului scop, care este cu mult mai larg: instaurarea
unei "unităti spirituale" a tuturor religiilor pe pământ, care să
înglobeze întreaga omenire.
Cu toate acestea, următorii "renasterii harismatice" sunt convinsi
că experienta lor este "crestină"; cel mai adesea sunt oameni pe care
nu-i interesează ocultismul sau religiile orientale. Oameni care, fără îndoială,
privesc cu indignare faptul că am comparat, pe parcursul acestei cărti, "renasterea
harismatică" cu spiritismul. Este adevărat că, din punct de vedere religios,
"renasterea harismatică" se află oarecum pe o treaptă superioară spiritismului,
care este produsul celui mai grosolan tip de superstitie si credulitate.
Este, de asemenea, adevărat că tehnicile ei sunt întrucâtva mai rafinate iar
senzatiile finale sunt mai bogate si mai usor de obtinut. Si că întreaga ideologie
a "miscării harismatice" îi conferă aparenta de a fi crestină - nu
ortodoxă, e drept, ci una care nu este prea departe de fundamentalismul protestant,
cu un adaus de culoare "ecumenică".
Dar noi am văzut până acum că experienta "harismatică" si, mai ales,
punctul ei central constituit de "botezul Duhului Sfânt" este, în
cea mai mare parte, dacă nu chiar în întregime, o experientă de tip păgân, mai
înrudită cu fenomenele de posedare diavolească, decât cu orice trăire care s-ar
putea numi "crestină".
Ne este, de asemenea, cunoscut că penticostalismul s-a ivit la periferia unui
crestinism sectar, care nu mai păstrează aproape nimic din atitudinile si credinta
specific si autentic crestine si că el a fost de fapt "descoperit"
ca rezultat al unui experiment, la care crestinii însisi nu au avut nici o contributie.
Până de curând însă nu a fost posibilă găsirea unei dovezi clare care să ateste
caracterul eminamente necrestin al "trăirilor harrismatice".
Această dovadă însă acum s-a găsit chiar în scrierile unui apologet "harismatic".
El ne informează că "botezul Duhului Sfânt" poate într-adevăr să aibă
loc si fără participarea lui Hristos.
Acest scriitor ne relatează cazul unei persoane care primise "botezul",
care vorbea deja în limbi si care încuraja pe oricine să dorească si să caute
acest botez. El afirmă în acelasi timp că nu avusese nevoie de pocăintă în timpul
experientei sale, si că nu numai că nu a fost despătimit de obiceiurile păcătoase,
dar că nici nu simtea nevoia sau dorinta să renunte la ele.
Iar scriitorul concluzionează: "O cincizecime fară pocăintă - o cincizecime
fără Hristos - iată ce nivel de trăire ating unii dintre noi astăzi... Acestia
sunt oameni care au auzit că vorbirea în limbi există si, dorind să se identifice
cu această experientă de înaltă tinută, ei caută persoana care să-si pună mâinile
pe capetele lor si astfel să obtină conectarea la adevărata cunoastere usor,
repede si bine, fără a mai fi nevoie de Hristos si de Crucea Lui".
Totusi autorul afirmă că vorbireâ în limbi este, fără îndoială, "consecinta
initială sau confirmarea botezului cu Duhul Sfânt".*
* Harry Lunn, Logos Journal, Nov, Dec, 1971, pp. 44, 47
Cei convinsi că "miscarea harismatică" este de fapt de natură crestină,
nu fac. altceva decât să se bazeze pe o prejudecată. Ei pornesc de la început
de la ideea că vor avea de-a face cu "ceva" crestin. Dar dacă o astfel
de experientă este si la îndemâna celor care caută senzatii înăltătoare, ieftine
si usoare, atunci înseamnă că nu există nici o legătură între astfel de experimente
si Hristos.
Însăsi posibilitatea unei "Cincizecimi fără Hristos" arată clar că
experienta "harismatică" în sine nu are nici o legătură cu notiunea
de crestin. Acesti "crestini", adesea sinceri si plini de intentii
bune, nu fac altceva decât să proiecteze asupra acestei experiente un continut
si o semnificatie crestină pe care de fapt ea nu o are.
Nu este acesta deja numitorul comun al unei "experiente spirituale"
care este atât de necesar pentru noua religie a lumii? Nu este acest numitor
comun poate chiar cheia "unitătii spirituale" a omenirii pe care miscarea
ecumenică a căutat-o până acum fără succes?
B. "Noul Crestinism"
Fără îndoială că există persoane care se îndoiesc de faptul că "renasterea
harismatică" este o formă de mediumism, însă este doar un aspect secundar
modul sau mijloacele prin care se propagă "duhul" acestei "miscări
harismatice". Dar că acest "duh" nu are nimic de-a face cu Crestinismul
ortodox este mai mult decât evident. Si de fapt acest "duh" se înscrie
literal în "profetiile" lui Nicolae Berdiaev privitoare la "Noul
Crestinism".
Acest "nou crestinism" ignoră complet, ne spune chiar Berdiaev, "spiritul
monahal si ascetic al Ortodoxiei istorice", ignorare care îi demască în
mod efectiv falsitatea. Acest duh nu este multumit de "crestinismul conservator
ce călăuzeste fortele sufletesti ale omului către pocăintă si mântuire",
ci crede în mod evident, împreună cu Berdiaev, că un astfel de crestinism este
încă "incomplet" si, ca atare, îi mai adaugă un al doilea nivel al
fenomenelor "spirituale", dintre care nici unul specific crestin (desigur
că fiecare este liber să le interpreteze ca fiind "crestine", dacă
doreste), care sunt accesibile tuturor, indiferent de credintă si dacă le pare
sau nu rău de păcatele lor, si care nu au nici un fel de legătură cu mântuirea.
Acest duh vizează "o nouă eră a Crestinătătii, o spiritualitate nouă si
adâncă, ceea ce înseamnă o nouă revărsare a Duhului Sfânt".
Iată o declaratie ce se află în totală contradictie cu profetiile neotestamentare
si cu Sfânta Traditie a Bisericii Ortodoxe. Acesta este cu adevărat un "nou
crestinism", dar ingredientul specific "nou" al acestui "crestinism"
nu constitue nimic original sau "avansat", ci este doar o formă modernă
a unei religii diavolesti vechi de când lumea si anume a unui păgânism de tip
samanist. Periodicul ortodox "harismatic" The Logos îl recomandă pe
Nicolae Berdiaev ca pe un "profet", tocmai pentru că el a fost "cel
mai mare teolog al creativitătii spirituale" (Logos, martie, 1972, p.8).
Într-adevăr, samanii celor mai primitive triburi sunt cei care stiu cum să intre
în contact cu "puterile creative" ale cosmosului si să le utilizeze,
puteri care nu sunt altceva decât "duhuri ce umblă pe pământ, în văzduh
si pe ape si pe care Biserica lui Hristos le denumeste diavoli, cărora, dacă
le slujesti, poti într-adevăr să ajungi la bucurii si extazuri foarte "creative"
("entuziasmul si extazul nietzschean" de care Berdiaev se simte atât
de aproape), necunoscute "crestinilor" obositi si căldicei, care cad
victima înselăciunii "harismatice". Dar acest extaz este fără Hristos.
Dumnezeu nu îngăduie contactul cu această zonă "creativă" si ocultă,
căreia "crestinii" îi cad victime din ignorantă si auto-înselare.
"Renasterea harismatică" nici nu are nevoie să pornească la "dialoguri
cu religiile necrestine" deoarece, în limbajul si mai ales în practica
ei, denumirea de "crestinism" include deja si continuturile religiilor
necrestine, devenind deja prin această includere o religie nouă pe care o vestise
Berdiaev, adică o combinatie bizară de crestinism si păgânism.
Ciudatul spirit "crestin" al "renasterii harismatice" este
cunoscut si definit cu precizie de Sfânta Scriptură si Sfânta Traditie a Părintilor.
Potrivit acestor surse, istoria lumii va culmina cu o figură "hristică"
aproape supraumană, adică falsul Mesia sau Antihristul. El va fi "crestin"
în sensul că întreaga functie si chiar fiinta lui va fi axată pe Hristos, pentru
a-L imita în toate privintele posibile. Căci el nu numai ca va fi dusmanul suprem
al lui Hristos, ci, în scopul de a-i însela pe crestini, va lua aparentele lui
Hristos, venit a doua oară pe pământ ca să conducă lumea din templul reconstruit
din Ierusalim.
Să nu vă amăgească nimeni, cu nici un chip; căci ziua Domnului nu va sosi, până
ce mai întâi nu va veni lepădarea de credintă si nu se va da pe fată omul nelegiuirii,
fiul pierzării, potrivnicul, care se înaltă mai presus de tot ce se numeste
Dumnezeu, sau se cinsteste cu închinare, asa încât să se aseze el în templul
lui Dumnezeu, dându-se pe sine drept dumnezeu... (II Tes. 2, 3-4).
Iar venirea aceluia va fi prin lucrarea lui satan, însotită de tot felul de
puteri si de semne si de minuni mincinoase, si de amăgiri nelegiuite, pentru
fiii pierzării, fiindcă n-au primit iubirea adevărului, ca ei să se mântuiască.
Si de aceea Dumnezeu le trimite o lucrare de amăgire, ca ei să creadă minciuni,
ca să fie osânditi toti cei ce n-au crezut adevărul, ci le-a plăcut nedreptatea
(II Tes. 2, 9-12).
Învătătura crestină privitoare la Antihrist este în sine o temă amplă, care
nu se poate prezenta aici. Dar dacă, asa cum cred adeptii "renasterii harismatice",
zilele cele mai de pe urmă s-au apropiat într-adevăr, este de importantă crucială
pentru crestinul ortodox să fie informat despre această învătătură ce priveste
pe cel care, după cum ne-a spus Însusi Hristos, ne va arăta, la fel cu ceilalti
"falsi prooroci" ai acelor timpuri, semne mari si chiar minuni, ca
să amăgească, de va fi cu putintă, si pe cei alesi (Matei, 24,24).
Iar cuvântul "alesi" nu se referă cu sigurantă la multimile de "crestini"
care ajung să ia drept adevăr cele mai grosolane si mai nescripturistice înselăciuni,
potrivit cărora "lumea este în pragul unei mari desteptări spirituale",
ci la "turma mică", căreia Mântuitorul i-a Făcut în exclusivitate
următoarea promisiune: Nu te teme, turmă mică, pentru că Tatăl vostru a binevoit
să vă dea vouă Împărătia (Luca 12,32).
Deci, iată că până si elita constituită din acesti adevăraji alesi, această
"turmă mică", vor fi atacati si ispititi de "marile semne si
minuni" ale lui Antihrist. Marea masă a "crestinilor" în schimb,
îl vor accepta pe falsul Mesia - adică pe Antihrst -, fără întrebări si fără
probleme, pentru că "noul" său "crestinism" este exact ceea
ce caută multimea.
C. "Isus* vine curând"
* În locurile in care am ortografiat, Iisus cu un singur "i", am subliniat că El este abordat din perspectiba sectară, care merge chiar până la a goli acest Nume de adevârata lui semnificatie si de a sugera prin el ("Isus") chiar notiunea de Antihrist (n.tr.).
Este semnificativ faptul că în ultimii ani figura lui "Isus" a căpătat
o proeminentă ciudată în America. A fost abrogată binecunoscuta interdictie
de a se prezenta în filmele de lung metraj si în spectacolele teatrale figura
lui Hristos. Musical-uri senzationale si de largă audientă în mase, cu caracter
satanic si masonic, prezintă parodii blasfemiatorii ale vietii Sale. "Miscarea
lui Isus", care este de orientare predominant "harismatică",
se întinde cu repeziciune mai ales în rândurile adolescentilor si tinerilor.
În cadrul festivalurilor de masă "Jesus Rock" - care este o adevărată
hulire a numelui lui Dumnezeu -, asistăm la "crestinarea" celor mai
joase forme de muzică pop americană si pentru întâia oară în acest secol melodiile
"crestine" au cea mai mare audientă la public. Iar refrenul permanent
al acestui conglomerat straniu de sacrilegiu si grosieră mentalitate lumească
este cuprins în propozitia ce pare să exprime asteptările si sperantele,tuturor:
"Isus vine curând".
Într-o Americă pustiită din punct de vedere psihic si religios, acelasi incident
"mistic" se repetă în mod simptomatic în vietile mai multor americani,
trăind în cele mai diverse colturi ale tării si fără legătură între ei. Editorul
unei publicatii "harismatice" dă tiparului relatarea unei persoane,
asa cum a fost el povestit în cadrul unei adunări:
"Prietenul meu împreună cu sotia lui rulau spre Boston pe autostradă când
au oprit să ia un autostopist. Era tânăr si avea barbă, dar nu era totusi îmbrăcat
ca un hippie. S-a urcat în spate fără să spună prea multe cuvinte, si masina
a pornit. După un răstimp, a spus cu voce linistită: "Domnul vine curând".
Prietenul meu si sotia lui au fost atât de uluiti, încât amândoi i-au întors
capetele să-l privească. Pe bancheta din spate nu se mai afla nimeni. Zguduiti,
au oprit la prima benzinărie hotărâti să povestească ce li se întâmplasse, indiferent
de reactia pe care ar fi stârnit-o. După ce i-a ascultat, lucrătorul de la statia
de benzină nu numai că nu a râs, ci le-a comunicat la rândul lui: "Sunteti
a cincea masină care îmi povestesle istoria asta".
Desi afară era o amiază toridă, pe mine m-au luat sudori reci. Acela însă nu
era decât începutul. În aceeasi adunare povestindu-se alte sase cazuri similare,
care avuseseră loc pe tot cuprinsul tării, în ultimii doi ani - în Los Angeles,
Philadelphia, Duluth si New Orleans. Uneori autostopistul era un bărbat, alteori
era o femeie.
Mai târziu un preot episcopalian a relatat editorului o întâmplare similară
survenită în statul New York, al cărei protagonist fusese chiar el. Pentru editor,
toate acestea sunt semne că de fapt "Isus vine curând" (David Manuel,
Jr, în Logos Joumal, Jan., Feb., 1972, p.3).
Observatorul atent al scenei religioase contemporane - mai ales în America,
locul de origine al celor mai multe curente religioase de masă în ultima sută
de ani -, nu poate să nu remarce o atmosferă foarte clară de asteptare hiliastă.
Acest adevăr nu se aplică doar cercurilor "harismatice", ci chiar
si celor traditionalist sau fundamentaliste, care resping "renasterea harismatică".
Astfel, multi romano-catolici traditionalisti cred în venirea unei "Ere
mariologice" hiliaste mai înainte de sfârsitul lumii, ceea ce constituie
doar o variantă a foarte răspânditei erori catolice de a încerca "sanctificarea
lumii". Sau, asa cum s-a exprimat Arhiepiscopul Thomas Connolly de Seattle
acum cincisprezece ani (1964, n. tr.), "de a transforma lumea modernă în
Împărătia lui Dumnezeu, ca pregătire pentru întoarcerea Sa".
Evanghelistii protestanti, ca de exemplu Billy Graham, în modul lor gresit si
personal de a interpreta Apocalipsa, asteaptă "mileniul" în care "Hristos"
va domni pe pământ. Alti evanghelisti din Israel găsesc că interpretarea lor
milenaristă despre "Mesia" este tocmai ceea ce trebuie pentru a-i
pregăti pe evrei de venirea Lui.* Iar arhifun- damentalistul Carl McIntire se
pregăteste să ridice o replică, în mărime naturală, a Templului din Ierusalim
în Florida, având convingerea că soseste clipa în care evreii vor construi chiar
"Templul în care Domnul Însusi se va întoarce asa cum a promis" (Christian
Beacon, Nov. 11, 1971; Jan. 6,1972)
* De ex. Gordon Lindsay, Israel's Destiny and the Coming Deliverer - Destinul Israelului si apropiata venire a Eliberatorului, Christ for the Nations Publ. Co., Dallas, Texas, pp. 28-30
Astfel, iată că până si antiecumenistii se pregătesc să se alăture evreilor
lipsiti de pocăinta în a întâmpina un fals Mesia, pe Antihrist, spre deosebire
de rămăsita fidelă a evreilor care Îl va primi pe Hristos atunci când se va
reîntoarce pe pământ proorocul Ilie, asa cum ne învată Biserica Ortodoxă.
Deci, pe crestinul ortodox adevărat, care cunoaste profetiile referitoare la
vremurile din urmă, nu-l vor impresiona relatările cutărui pastor protestant
zis "harismatic", care îi spune: "ce extraordinar se manifestă
Isus când ne deschidem inimile către EL. Nu e de mirare că acum oameni de toate
credintele se pot ruga împreună".**
Pe el nu-l va impresiona catolicul penticostal, care spune că în prezent membrii
tuturor confesiunilor "încep să privească peste gardurile care îi despart
pe unii de ceilalti pentru a recunoaste pe fiecare fată chipul lui Iisus - Hristos".***
** Harold Bredesen, în Logos Journal, Jan, 1972, p.24
*** Kevin Ranaghan in Logos Journal, Nov, 1971, p.21
Dar care este "Hristosul", pentru care se alcătuiesc în întreaga
lume aceste programe intensive de pregătire psihologică si chiar fizică? Este
Acesta oare adevăratul nostru Dumnezeu si Mântuitor, Iisus Hristos, Care a întemeiat
Biserica pentru mântuirea oamenilor? Nu cumva este el mai curând falsul Hristos
care va veni în numele său (Ioan 5,43) si-i va reuni sub mâna sa pe toti acei
care resping sau pervertesc învătătura Bisericii Celei Una, adică Biserica Ortodoxă?
Mântuitorul Însusi ne-a avertizat: Atunci, de vă va zice cineva: Iată, Mesia
este aici sau dincolo! Să nu-1 credeti. Căci se vor ridica hristosi mincinosi
si prooroci mincinosi si vor da semne mari si chiar minuni, ca să amăgească,
de va fi cu putintă, si pe cei alesi. Iată, v-am spus de mai înainte. Deci,
de vă vor zice vouă: iată este în pustie, să nu iesiti; iată este în cămări,
să nu credeti. Căci precum fulgerul iese de la răsărit si se arată pănă la apus,
asa va fi si venirea Fiului Omului (Matei 24, 23-27).
Cea de-a doua venire a lui Hristos va fi cu neputintă de confundat. Ea se va
întâmpla deodată. Va veni din cer - Bărbati galileieni, de ce stati privind
la cer? Acest Iisus Care S-a înăltat de la voi la cer, astfel va si veni, precum
L-ati văzut mergând la cer (Fapte 1, 11) - si va hotărî sfârsitul acestei lumi.
Nu poate exista nici un fel de."pregătire" pentru Hristos, în afară
de aceea pe care si-o lucrează fiecare crestin ortodox prin căintă pentru păcatele
lui, curătire, priveghere, si rugăciune. Cei care se "pregătesc" altfel
pentru acest sfârsit, care spun că el este undeva "aici" - mai ales
"aici" în Templul din Ierusalim - sau care predică pe "Isus vine
curând", fără să mentioneze marile înselăciuni care preced venirea Sa,
sunt vădit profetii ale lui Antihrist, falsul Hristos, care trebuie să vină
mai întâi spre a ispiti lumea, inclusiv pe toti "crestinii" care nu
sunt sau care nu devin cu adevărat ortodocsi.
Nu există nici un fel de "mileniu" viitor. Pentru cei vrednici să-l
primească, "mileniul" apocaliptic (Apoc. 20,6) este chiar acum; este
viata plină de har din Biserica Ortodoxă, de-a lungul acestei "mii de ani",
ce desparte prima venire a lui Hristos, adică de la întrupare până la venirea
lui Antihrist. Aceasta este învătătura ortodoxă a sfintilor Vasile cel Mare,
Grigore Teologul, Andrei al Cezareii, si a altor Sfinti Părinti*.
Faptul că protestantii âsteaptă venirea "mileniului" cândva în viitor,
nu face alceva decât să întărească mărturisirea lor că în prezent ei nu îl trăiesc,
i anume că ei se află în afara lui, adică în afara Biserici lui Hristos, al
Cărui har dumnezeiesc nu l-au gustat.
* Vezi Arhiepiscopul Averky, Guide to the Study of the New Testament - Îndreptar pentru studiul Noului Testament - Partea a II-a (ruseste), Jordanville, NY., 1956, pp.434-438
D. Trebuie ca Ortodoxia să se alăture apostaziei?
Nici unul dintre cei care au studiat serios "miscarea harismatică"
prin lucrările reprezentantilor ei de frunte, din majoritatea cărora am citat
în cuprinsul acestei cărti, nu se mai poate îndoi de faptul că această "renastere"
- în măsura în care poate fi numită "crestină" -, este în întregime
protestantă prin originea, inspiratia, intentia, practica, "teologia"
si scopul său. Nu avem de-a face decât cu o formă de "revivalism"
protestant, fenomen ce retine doar câte o bucătică din ceea ce este în mod autentic
crestin, dar substituie esenta Crestinismului cu o isterie emotională "religioasă",
ale cărei victime cad în iluzia fatală că "s-au mântuit".
Dacă "renasterea harismatică" diferă de revivalismul protestant, atunci
diferenta constă din aceea că prima îsi adaugă dimensiunea fenomenului cripto-spiritist,
care îi conferă o notă obiectivă de spectaculos, pe care practica subiectivă
revivalistă protestantă nu o posedă.
Nu negăm că o desteptare ortodoxă este foarte de dorit în zilele noastre, când
multi crestini ortodocsi au pierdut duhul adevăratului crestinism, iar trăirea
arzătoare si autentic crestină se vede într-adevăr mult prea rar. Viata în societatea
contemporană a devenit prea confortabilă; viata lumească, mult prea atractivă.
Pentru prea multi, Ortodoxia a devenit o chestiune de afiliere la o parohie
sau organizatie bisericească si de îndeplinire "corectă" a unui ritualism
exterior.
Este într-adevăr nevoie de o desteptare spirituală a Ortodoxiei. Dar ea nu poate
apărea din rândurile "ortodocsilor harismatici". Acestia, în acord
cu activistii "harismatici" din rândurile protestantilor sau romano-catolicilor,
se găsesc în armonie deplină cu spiritul vremii. Ei nu se adapă de la izvoarele
vii ale spiritualitătii patristice ortodoxe, ci preferă tehnicile revivaliste
protestante la modă si se identifică cu cel mai important curent al "crestinismului"
apostat si sincretist de astăzi de factură ecumenică.
"Desteptări" ortodoxe autentice au existat si în trecut. Ne gândim
la Sfântul Cosma din Aitolia, care, în Grecia secolului XVIII, mergea din sat
în sat, îndemnându-i pe oameni să se întoarcă la adevărata trăire crestină a
părintilor lor; sau la Sfântul Ioan de Kronstadt din propriul nostru secol,
care ducea lumina lui Hristos în mijlocul orăsenilor din St. Petersburg.
Avem apoi multimea duhovnicilor monahi ortodocsi, care, prin viata lor autentic
"plină de duh", au lăsat generatiilor de monahi si de mireni din urma
lor adevărata învătătură crestină a vietii. Ne gândim la Sfântul Simeon Noul
Teolog din secolul X sau la Sfântul Serafim de Sarov din secolul XIX, din Rusia.
Sfântul Simeon este răstălmăcit de "harismaticii" ortodocsi, care
nu par să-si dea seama că Duhul de care vorbea Sfântul este cu totul diferit
de al lor. Sfântul Serafim este fără exceptie citat prin pasaje rupte din context,
cu scopul de a minimaliza accentul pe care el îl pune pe necesitatea apartinerii
de Biserica Ortodoxă, pentru a putea avea cu adevărat o viată dubovnicească.
In "convorbirea" Sfântului Serafim de Sarov cu mireanul Motovilov
despre "dobândirea Duhului Sfânt", acest Sfânt ne spune: "Harul
Duhului Sfânt, care ne este dăruit tuturor celor credinciosi prin taina Sfântului
Botez, este pecetluit cu taina Mirungerii pe părtile principale ale trupului
omenesc, asa cum a rânduit Sfânta Biserică păstrătoarea din veac a acestui har".
Si iarăsi: "Domnul îi ascultă la fel si pe monah si pe mirean, cu conditia
ca amândoi să fie ortodocsi".
Ca miscare opusă adevăratei spiritualităti crestin-ortodoxe, "renasterea
harismatică" nu este decât partea expperien ială a modei "ecumenice"
dominante - a acestui ecumenism care schimonoseste Crestinismul si îl trădează
pe Hristos si Biserica Lui. Niciodată un "ortodox. harismatic" nu
va obiecta la apropiata "unire" dintre chiar acei protestanti si romano-catolici
cu care, asa cum intonează si cântecul "harismatic" interconfesional,
ei se află deja "uniti în spirit, uniti în Domnul" si care le conduc
si le inspiră experienta "harismatică".
Trebuie atunci să se stie că "duhul" care inspiră "renasterea
harismatică" este duhul lui Antihrist, sau mai precis, al acelor "duhuri
demonice" ale vremurilor din urmă, si că "minunile" lor pregătesc
lumea pentru falsul Mesia.
E. "Copii, este ceasul de pe urmă"
(I Ioan 2,18)
Dumnezeu a păstrat în lume, ca si în zilele proorocului Ilie, sapte mii de
bărbati care nu si-au plecat genunchiul înaintea lui Baal (Rom. 11,4), adică
un număr necunoscut de adevărati crestini ortodocsi, care nu sunt morti din
punct de vedere duhovnicesc. Ei nu se lasă purtati de curentul general de apostazie
si nici de falsele "desteptări", ci îsi continuă drumul ancorati în
credinta sfântă si mântuitoare a Bisericii Ortodoxe, transmise lor de Sfintii
Apostoli printr-un sir neîntrerupt de Sfinti Părinti, observând cu atentie semnele
timpului si călătorind pe poteca strâmtă a mântuirii.
Dar în afara Ortodoxiei celei adevărate, întunericul creste cu repeziciune.
Judecând după ultimele stiri "religioase", este posibil ca "renasterea
harismatică" să nu fie decât începutul timid al unei adevărate "ere
a minunilor". Multi protestanti care si-au dat seama de frauda "renasterii
harismatice" acceptă acum ca "adevărată" spectaculoasa "renastere"
din Indonezia unde, ni se spune, au loc în realitate "chiar minunile care
se relatează în faptele Apostolilor".
Acolo, în doar trei ani, 200.000 de păgâni s-au convertit la protestantism în
conditii constant miraculoase: Nimeni nu întreprinde nimic fără o obedientă
absolută fată de "vocile" si "îngerii" care apar în mod
constant si citează din Scriptură, mentionând si numărul versetului; apa se
transformă în vin de fiecare dată când slujba protestantă prevede împărtăsire;
forme de mâini apar din senin pentru a distribui hrana miraculoasă celor flămânzi;
o întreagă ceată de draci este văzută părăsind un sat păgânesc pentru că "unul
mai puternic"; ("Isus") a venit să le ia locul. "Crestinii"
practică o "numărătoare inversă" pentru păcătosul care nu vrea să
se pocăiască, iar când ajung la "zero" respectivul moare; copiii sunt
învătati cântece si imne protestante de către voci care se aud din senin (si
care repetă cântecele de câte douăzeci de ori, asa încât copiii să le tină minte);
"banda magnetică a lui Dumnezeu" înregistrează cântecul unui cor de
copii si îl redă apoi din aer în urechile acelorasi copii uluiti ; foc se coboară
din cer si arde icoane catolice ("Domnul" indonezian este foarte anti-catolic);
au fost vindecati 30000 de oameni; "Hristos" apare din cer si "cade"
peste grupuri de persoane pentru a le vindeca; indivizii sunt transportati miraculos
din loc în loc si merg pe apă; evanghelistii sunt călăuziti de lumini noaptea
si umbriti de nori ce călătoresc în urma lor ziua, iar mortii învie*.
* Vezi Kurt Koch, The Revival in Indonesia, Kregel Publications, 1970, si Mel Tari, Like a Mighty Wind. Creation House, Carol Stream, III,1971
Este interesant să aflăm că în anumite părti ale "revivalismului"
indonezian, "vorbirea în limbi" lipseste aproape total si este chiar
interzisă (desi este prezentă în multe locuri), mediumismul părând a fi înlocuit
de interventia directă a spiritelor căzute. Se prea poate ca acest nou "revivalism",
mai puternic decât penticostalismul, să fie o formă mai avansată a aceluiasi
fenomen "spiritual" (asa cum penticostalismul însusi este o formă
superioară de spiritism) si să vestească iminenta zilei de spaimă în care, asa
cum proclamă si "vocile" si "îngerii" din Indonezia, "Domnul"
vine curând - căci noi stim că Antihrist va dovedi lumii că este "Hristos"
prin aceea că va face "minuni" ca cele povestite mai sus.
Într-o epocă de întuneric si înselăciune aproape universale, când pentru cei
mai multi "crestini" Hristos a devenit tocmai ceea ce învătătura ortodoxă
denumeste Antihrist, Biserica Ortodoxă a lui Hristos este singura care păstrează
si comunică harul lui Dumnezeu. Aceasta este comoara fără de pret a cărei existentă
chiar lumea asa-zisă crestină nici măcar nu o bănuieste. Căci lumea "crestină"
dă mâna cu fortele întunericului pentru a-i însela pe credinciosii Bisericii
lui Hristos, care sunt destul de orbi încât să creadă că "numele lui Iisus"
îi va salva chiar din mijlocul apostaziei si blasfemiilor în care trăiesc si
pe care le acceptă, nepăsători la înfricosatul avertisment al Domnului: Multi
Îmi vor zice în ziua aceea: Doamne, Doamne, au nu în numele Tău am proorocit
si nu în numele Tău am scos demoni si nu în numele Tău minuni multe am făcut?
Si atunci voi mărturisi lor: Niciodată nu v-am cunoscut pe voi. Depărtati-vă
de la Mine cei ce lucrati fărădelegea (Matei 7,22-23).
Sfântul Apostol Pavel continuă si el acelasi avertisment despre venirea lui
Antihrist cu această poruncă: Deci dar, fratilor, stati neclintiti si tineti
predaniile pe care le-ati învătat fie prin cuvânt, fie prin epistola noastră
(II Tes. 2,15). Sunt unii care vă tulbură si voiesc să schimbe Evanghelia lui
Hristos. Dar chiar dacă noi sau un înger din cer v-ar vesti altă Evanghelie
decât aceea pe care v-am vestit-o, să fie anatema! Precum v-am spus mai înainte,
si acum vă spun iarăsi: Dacă vă propovăduieste cineva altceva decât ati primit
să fie anatema! (Gal.1,7-9)
Răspunsul ortodox la fiecare nou "revivalism" si chiar la "revivalismul"
final si teribil al lui Antihrist este această Evanghelie a lui Hristos, pe
care singură Biserica Ortodoxă a păstrat-o neschimbată, prin Sfânta Traditie
a Sfintilor Părinti în linie neîntreruptă de la Hristos si Apostolii Săi si
prin darul Duhului Sfânt. Pe acesta singură Biserica Ortodoxă îl împărtăseste
si numai celor credinciosi, care sunt pecetluiti cu Sfânta Taină a Mirungerii
si care au păstrat neîntinată această adevărată pecete a darului Duhului Sfânt.
Amin.
2. RELIGIA VIITORULUI
Pentru starea spirituală a umanitătii contemporane este profund semnificativ
faptul că experientele "harismatice" si de "meditatie" prind
din ce în ce mai mult teren printre "crestini". Acesti asa-zisi crestini
sunt indubitabil sub influente religioase extrem orientale. Dar aceasta ca rezultat
a ceva cu mult mai fundamental: pierderea gustului si trăirii duhovnicesti a
adevăratului Crestinism, singura cauză a fenomenului prin care un lucru atât
de străin Crestinismului ca meditatia extrem orientală poate să pună stăpânire
pe sufletele crestinilor.
Existenta centrată pe sine si care nu urmăreste altceva decât autosatisfactia,
este atât de generalizată în viata "crestinilor" zilelor noastre,
încât acestia practic nu mai au acces la întelegerea unei spiritualităti autentice.
Iar când astfel de oameni întreprind totusi actiuni în vederea unei "vieti
spirituale", o fac ca pe o altă formă de autosatisfactie. . Aceasta se
vede clar din idealul religios total fals, atât al miscării "harismatice",
cât si al diferitelor forme de "meditatie crestină": toate promit
(si acordă imediat) experiente si "simtiri de multumire" si "pace".
Dar acesta nu este câtusi de putin idealul crestin, a cărui definitie esentială
este tocmai războiul neîncetat împotriva diavolului si a patimilor. "Multumirea"
si "pacea" propovăduite de miscările "spirituale" contemporane
sunt în modul cel mai evident produsul înselăciunii diavolesti, al multumirii
de sine, ceea ce înseamnă moarte pentru o viată duhovnicească orientată spre
Dumnezeu.
Toate aceste forme de "meditatie crestină", majoritatea de provenientă
păgână orientală, operează exclusiv la nivelul psihic si nu au absolut nimic
în comun cu trăirea crestină. Trăirea crestină constă din a lupta până la sânge
împotriva patimilor, pentru dobândirea vesnicei Împărătii ceresti, care nu se
poate instaura desăvârsit decât la sfârsitul acestei lumi temporale. Iar adevăratul
luptător crestin nu-si slăbeste vigilenta si nu-si află linistea, nici măcar
atunci când pregustă din binecuvântările vesnice, ce i-ar putea fi dăruite încă
din această viată. Pe când religiile orientale, cărora Împărătia cerurilor nu
le-a fost descoperită, luptă pentru a obtine simple stări psihice, care încep
si sfârsesc în viata de aici.
În era noastră de apostazie care precede venirea lui Antihrist, satana a fost
dezlegat pentru o vreme (Apoc. 20,7) pentru a lucra minuni mincinoase, care
nu i-au fost îngăduite în timpul "celor o mie de ani" de har în Biserica
lui Hristos (Apoc. 20,3) si pentru a câstiga pentru sine, în recolta lui drăcească,
acele suflete care "n-au primit iubirea adevărului" (II Tes. 2,10).
Putem spune că vremea lui Antihrist este cu adevărat aproape, prin chiar faptul
că această "recoltă" satanică se strânge acum nu atât, din rândurile
popoarelor păgâne, cât dintre rândurile crestinilor care au pierdut dulceata
Crestinismului.
Tine chiar de natura lui Antihrist să prezinte împărătia satanei, ca si când
ar fi a lui Hristos. Miscarea "harismatică" contemporană si "meditatia
crestină", ca si "noua constiintă religioasă", cu care formează
corp comun, sunt înainte-mergătoare religiei viitorului, religia umanitătii
de pe urmă, religia lui Antihrist. Iar scopul lor "spiritual" de căpetenie
este să facă accesibile tuturor crestinilor initieri satanice, care până acum
erau restrânse doar în lumea păgână.
Să zicem că aceste "experiente religioase" sunt încă cel mai adesea
căutări de natură experimentală si făcute orbeste, ce contin tot atâta autoînselare
de ordin psihic, pe cât sunt de autentice în riturile lor de initiere demonică;
fără îndoială, nu toti cei care au "meditat" cu succes sau care cred
că au primit "botezul duhului" au fost si initiati în împărătia lui
Satan. Dar, în pofida acestor aspecte aparent linistitoare, acesta este scopul
acestor experiente si nu există nici cea mai mică îndoială că tehnicile de initiere.
vor deveni din ce în ce mai eficace pe măsură ce, omenirea devine mai pregătită
pentru ele prin atitudinea de pasivitate si deschidere la noile "experiente
religioase" care îi sunt inculcate prin aceste miscări.
Dar cum a ajuns umanitatea - si fireste crestinătatea - la o asemenea stare
disperată?
Desigur, nu din cauza închinării pe fată la satana, care este întotdeauna limitată
la un număr destul de mic de oameni. Este vorba mai curând de ceva cu mult mai
subtil, dar cu atât mai înspăimântător pentru crestinul ortodox constient: s-a
pierdut din parte harul lui Dumnezeu, ca o consecintă imediată a slăbirii credintei
si a pierderii gustului crestinismului autentic.
În Occident este un fapt incontestabil că harul lui Dumnezeu s-a pierdut cu
multe secole în urmă. Romano-catolicii si protestantii de astăzi nu cunosc puterea
harului dumnezeiesc. De aceea nu ne mirăm că ei nu sunt capabili să-l deosebească
de înselătoriile drăcesti. Dar vai! Succesul falsului spiritual, chiar printre
crestinii ortodocsi de astăzi, dă la iveală cât de mult, chiar si acestia, au
pierdut mireasma adevăratului crestinism., Deci nici ei nu mai sunt capabili
să distingă între adevăratul crestinism si pseudo-crestinism. De prea multă
vreme crestinii ortodocsi iau de-a gata comoara nepretuită a credintei lor si
neglijează să pună în practică o învătătură alcătuită din aurul cel mai curat.
Câti dintre crestinii ortodocsi au măcar cunostintă de existenta textelor de
bază ale spiritualitătii ortodoxe, care ne învată tocmai cum să distingem spiritualitatea
autentică de cea falsă, texte care arată viata si învătăturile sfintilor îmbunătătiti
care au obtinut într-o măsură bogată harul lui Dumnezeu încă din această viată?
Câti dintre ei si-au însusit învătătura cuprinsă în Lavsaicon, în Scara Sfântului
Ioan Scărarul, în Omiliile Sfântului Macarie, în Vietile purtătorilor de Dumnezeu
Părinti ai pustiei, în Războiul nevăzut, în cartea Viata mea în Hristos, a Sfântului
Ioan de Kronstadt si în multe alte cărti ortodoxe?
În Viata marelui Părinte al pustiei egiptene, Sfântul Paisie cel Mare (19 iunie)
găsim un exemplu viu - cât de usor se poate pierde harul lui Dumnezeu.
Un ucenic al său mergea odată către oras să-si vândă acolo rucodelia sa (obiecte
lucrate cu mâinile sale). Pe cale a întâlnit un evreu, care, văzându-i simplitatea,
a început să-l ispitească, zicându-i: "Iubitule, cum crezi tu într-un simplu
om răstignit, care nu este nicidecum Mesia cel asteptat? Nu este El acela, ci
altul va veni". Ucenicul, având o minte mai slabă si o inimă simplă, începu
să asculte aceste cuvinte si ajunse până la a rosti: "Poate că ceea ce
spui tu este adevărat".
Când s-a întors în pustie, Sfântul Paisie si-a întors fata de la el si nu a
voit să-i adreseze nici un cuvânt. La urmă, după multe rugăminti ale ucenicului,
Sfântul îl întrebă: "Tu cine esti? Nu te cunosc pe tine! Acel ucenic al
meu era crestin si avea asupra lui harul Sfântului Botez, dar la tine nu văd
aceasta. Dacă tu vei fi fiind cu adevărat ucenicul meu, atunci harul Sfântului
Botez te-a părăsit si chipul de crestin nu mai este în tine".
Ucenicul îi povesti cu lacrimi convorbirea cu evreul, iar Sfântul răspunse:
"Sărace! Ce poate fi mai rău si mai necurat decât asemenea cuvinte prin
care tu te-ai lepădat de Hristos si de Sfântul Botez? Acum mergi si plânge-ti
păcatul, căci cu mine nu mai poti fi; numele tău s-a scris împreună cu cei care
s-au lepădat de Hristos, cu care împreună vei fi judecat si chinuit".
Auzind această judecată, ucenicul se cutremură si se aruncă la picioarele bătrânului
său, rugându-l să nu-l lepede de la rugăciunile sale. Sfântul, cuprins de milă,
se închise în chilia lui si rugă cu lacrimi pe Dumnezeu să ierte păcatul ucenicului
său. Dumnezeu ascultă ruga Sfântului si îl învrednici de semnul iertării si
milostivirii Sale asupra ucenicului.
Atunci Sfântul îl chemă pe ucenic la sine si-i spuse: "Copile, vino si
dă slavă lui Hristos Dumnezeu împreună cu mine, căci duhul cel necurat al hulei
s-a dus de la tine, iar Duhul Sfânt de la Sfântul Botez străluceste iar peste
capul tău. De acum păzeste-te, ca nu cumva din lene si nepăsare dusmanul să
te atace iar si, biruindu-te, să te arunce în focul gheenei".
Este semnificativ că miscările "harismatice" si "de meditatie"
au prins rădăcină tocmai printre "crestinii ecumenisti". Trăsătura
de bază a protestantilor ecumenisti este următoarea: că Biserica Ortodoxă nu
este singura Biserică a Iui Hristos, una si adevărată; că harul lui Dumnezeu
este prezent si în alte confesiuni "crestine", si chiar în interiorul
religiilor necrestine; că ceea ce Sfintii Părinti ai Bisericii Ortodoxe numesc
calea cea strâmtă a mântuirii nu este decât "una dintre multele căi",
care toate duc la mântuire, si că practicile credintei cuiva în Hristos sunt
de mică importantă, precum si apartenenta la o anumită confesiune.
Este adevărat, nu toti ortodocsii care iau - parte la întrunirile interconfesionale
ecumenice cred întru totul asa (desi lucrul este cu sigurantă adevărat despre
protestanti si romano-catolici), dar prin simpla lor participare la astfel de
întruniri, care, desigur, prevăd rugăciuni comune cu cei care cred gresit în
Hristos si Biserica Sa, adresează implicit ereticilor cu care se află împreună
aceleasi cuvinte ca si ucenicul din pildă: "Poate că ceea ce spuneti voi
este adevărat". Nici nu este nevoie de mai mult pentru ca un crestin ortodox
să piardă harul lui Dumnezeu. Si câtă nevointă îi trebuie pentru a-L câstiga
înapoi!
Deci, cu atât mai mult crestinul ortodox trebuie să umble în fata lui Dumnezeu
cu frică si cutremur, din grija de a nu pierde harul Său, care nu este nicidecum
dăruit tuturor, ci numai celor care tin dreapta credintă, care duc o viată de
luptă duhovnicească cu păcatul si care păzesc cu tărie comoara harului dumnezeiesc
ce-i duc la cer.
Cu atât mai mult trebuie să lupte astfel crestinii din ziua de azi, care sunt
înconjurati din toate părtile de un crestinism fals, care are propriul său arsenal
de experiente ale "harului" si "Duhului Sfânt", putând cita
pe de rost din Sfânta Scriptură si din Sfintii Părintii, pentru a-si "întări"
propriile erezii! Cu sigurantă trăim vremurile de pe urmă, când înselăciunea
este atât de subtilă încât amăgeste, de este cu putintă, si pe cei alesi (Matei
24,24).
Falsii prooroci ai timpurilor noastre anuntă cu glas din ce în ce mai puternic
apropierea "noii ere a Duhului Sfânt", a "noii Cincizecimi",
a "punctului Omega". Este exact ceea ce se numeste, în adevăratele
profetii ale Bisericii Ortodoxe, domnia lui Antihrist. Această profetie, tocmai
acum în zilele noastre, începe să se împlinească, cu forta unei puteri demonice.
Întreaga atmosferă spirituală contemporană se încarcă cu puterea experimentelor
de initiere demonică si aceasta, pe măsură ce "taina nelegiuirii"
intră în faza penultimă, în care începe să posede sufletele oamenilor si, într-adevăr,
nu numai pe ale lor, ci chiar pe ale celor alesi ai Bisericii lui Hristos, de-i
va fi cu putintă.
Împotriva acestei "experiente religioase" de mare fortă, crestinii
ortodocsi trebuie să se trezească si să se înarmeze cu adevărat, să devină pe
deplin constienti de ceea ce înseamnă Ortodoxia crestină si în ce chip scopurile
sale sunt total diferite de ale tuturor celorlalte religii, fie ele "crestine"
sau necrestine.
Crestini ortodocsi, păstrati cu sfintenie harul ce vi s-a dat! Nu îngăduiti
ca el să devină o chestiune de obisnuintă. Nu-l măsurati după măsura omenească
si nu vă asteptati ca el să pară logic sau pe întelesul celor care nu sunt capabili
să pătrundă nimic din ceea ce depăseste omenescul sau celor care cred că îl
pot obtine altfel decât arată predania Sfintei Biserici a lui Hristos dintotdeauna.
Căci adevărata Ortodoxie, în mod necesar, apare cu adevărat "nelalocul
ei" în aceste vremuri satanice; o minoritate din ce în ce mai accentuată
a celor dispretuiti si cam "nebuni", siliti să trăiască în mijlocul
unei mase al cărei "revivalism" religios este inspirat de un cu totul
alt fel de duh.
Noi însă să ne mângâiem cu cuvintele cele tari si sigure ale Domnului nostru
Iisus Hristos: Nu te teme, turmă mică, pentru că Tatăl vostru a binevoit să
vă dea vouă Împărătia (Luca 12,32).
Fie ca toti crestinii ortodocsi să se întărească pentru marea bătălie care îi
asteaptă, si să nu. uite niciodată că, în Hristos, victoria este deja a noastră.
Căci El ne-a promis că portile iadului nu vor birui Biserica Sa (Matei 16,18)
si că pentru cei alesi El va scurta zilele urgiei si strâmtorii celei de pe
urmă (Matei 24,22). Si apoi, cu adevărat, dacă Dumnezeu este cu noi, cine este
împotriva noastră? (Rom. 8,31).
Chiar în mijlocul celor mai sălbatice ispite, nouă ni s-a poruncit: Îndrăzniti!
Eu am biruit lumea (Ioan, 16: 33).
Să trăim deci si noi, asa cum au făcut-o toti adevăratii crestini înaintea noastră,
cu certitudinea că toate cele ce se văd au un sfârsit si că Mântuitorul nostru
va veni curând; căci Cel Ce mărturiseste acestea, zice: Da, vin curând! Amin!
Vino, Doamne Iisuse! (Apoc. 22,20)
Despre YOGA - de parintele Arsenie Papacioc
CRESTINISM SI YOGA ?
Cuvant inainte
[ crestinism si yoga ]
Capitolul I
- Despre Dumnezeu [ crestinism si yoga ]
- Despre ingeri [ crestinism si yoga ]
- Despre diavol si demoni [ crestinism si yoga ]
- Despre Zidirea vazuta [ crestinism si yoga ]
- Despre inviere [ crestinism si yoga ]
- Despre Judecata [ crestinism si yoga ]
- Impotriva Reincarnarii [ crestinism si yoga ]
Capitolul II
Capitolul III
- Marturii - partea I [ crestinism si yoga ]
- Marturii - partea II [ crestinism si yoga ]
- Marturii - partea III [ crestinism si yoga ]
- Marturii - partea IV [ crestinism si yoga ]
Capitolul IV
Extrase din ''CRESTINISM SI YOGA ?'' de Parintele Ioan Filaret
Despre "Yoga crestina"
JURNALUL CONVERTIRII - De la zeita mortii la Imparatul Vietii [ de la YOGA la ortodoxie ]
Ieromonah SERAFIM ROSE
ORTODOXIA SI RELIGIA VIITORULUI
Cuvant
inainte
Prefata editorului la
editia a patra
Prefata autorului
Introducere
1. "Dialogul cu religiile necrestine"
2. Ecumenismul "crestin" si cel necrestin
3. "Noua era a Duhului
Sfant"
4. Cartea de fata
I Religiile "Monoteiste". Avem acelasi Dumnezeu ca si necrestinii?
II
Puterea zeilor pagani: Asaltul hinduismului asupra crestinismului
1. Atractia Hinduismului
2. Razboiul dogmelor
3. Locuri si practici hinduiste
4. "Evanghelizarea" Vestului
5. Scopul Hinduismului - "Religia Universala"
III. "Minunea" unui fachir si rugaciunea lui Iisus
IV.
Meditatia orientala invadeaza crestinismul
1.
"Yoga crestina"
2. "Zen-ul crestin"
3. Meditatia transcendentala
V.
"Noua constiinta religioasa". Cultele orientale din America anilor '70
1. Hare Krishna la San Francisco
2. Guru
Maharaj-ji pe Astrodomul din Houston
3. Tantra Yoga in muntii din New Mexico
4. Meditatie Zen in nordul Californiei
5. "Noua Spiritualitate"
fata in fata cu Crestinismul
VI.
"Semne din Cer" - Perspectiva Crestin-Ortodoxa asupra OZN-urilor
1. Atmosfera science-fiction
2. Aparitii
ale OZN-urilor si investigarea lor stiintifica
3. Cele sase tipuri de intalniri
extraterestre
4. Explicarea fenomenelor OZN
5. Semnificatia fenomenelor
OZN
VII. "Renasterea harismatica"
- un semn al vremilor
1. Miscarea
penticostala in secolul XX
2. Spiritul "ecumenist" al "Renasterii
Harismatice"
3. "Vorbirea in limbi"
4. Mediumismul "crestin"
5. Înselaciunea diavoleasca
A. Atitudinea fata de experientele "spirituale"
B. Reactii fizice care insotesc experienta harismatica
C. "Darurile Spirituale"
care insotesc experienta "harismatica"
D. Noua "revarsare"
a Duhului Sfant
VIII. Concluzie
- Spiritul Vremilor de pe urma
1.
"Renasterea harismatica" ca semn al timpurilor
A. O "Cincizecime"
fara Hristos
B. Noul Crestinism
C. "Isus vine curand"
D.
Trebuie Ortodoxia sa se alature apostaziei?
E. "Copii, este ceasul de
pe urma"
2. Religia Viitorului
Ce poate face rugaciunea ortodoxa :O asceza autentica ( de Parintele Cleopa )