Sfaturi pentru pregatirea, mergerea si starea in Sfanta Biserica Ortodoxa
Protosinghel Nicodim Mandita
BISERICA ARE ANUMITE FORME ALE CERULUI SI TOATE CATE SUNT IN CERURI
Oricand intram in Biserica Domnului Dumnezeu, sa ne patrundem de fiorii evlaviei
duhovnicesti, sa ne socotim bine ca am intrat in cer, fiindca Biserica are inchipuirea
cerului.
Tinda sau pridvorul. Biserica inchipuie pamantul.
Pronaosul in care stau monahiile si toata partea femeiasca, inchipuie
Raiul pamantesc. In pronaosul unor Biserici e zugravita crearea lumii, Adam
si Eva in Rai, greseala si izgonirea lor, ca simbolizare a idea, ca urmasii
lui Adam, scosi din Rai, afla in Biserica Domnului Hristos, Raiul pierdut. Aceasta
ne indeamna pe toti, cand intram in Biserica : " Toata grija cea lumeasca sa
o lepadam ", sa ne inchinam lui Dumnezeu in duh si adevar, sa ascultam slujbele
si Cuvantul lui Dumnezeu cu atentie si adanca evlavie, pentru a se folosi vremelnic
si vesnic.
Naosul are preinchipuirea cerului in care locuiesc Ingerii si Sfintii
care preamaresc pururea pe Dumnezeu. " Am vazut - zice Sfantul Apostol si Evanghelist
Ioan - si am auzit o multime mare de ingeri imprejurul Tronului, a vieiatilor
si a batranilor. Numarul lor era miriade de miriade si mii de mii. Acestia ziceau
cu glas mare : " Vrednic este Mielul Cel junghiat sa primeasca : puterea, bogatia,
intelepciunea, taria, cinstea, slava si binecuvantarea ". Atunci toata faptura
care se afla in cer si pe pamant, sub pamant si in mare, toate cate se afla
in acestea, le-am auzit zicand : " A Celui ce sade pe tron si a Mielului sa
fie binecuvantarea, cinstea, slava si stapanirea in vecii vecilor " (Apocalipsa
5. 11-14).
Altarul sau Sfanta Sfintelor, preinchipuie cerul cerurilor, unde troneaza
Dumnezeu pe Tron de Heruvimi si Serafimi ( Iez. 1; Apoc, 4; 5 ) proslavit de
Serafimi ( Is. 6,1-7; Apoc. 4,2, 6-8 )
Biserica materiala impartita in trei, preinchipuie pe Dumnezeu : Tatal, Fiul
si Sfantul Duh, Treimea cea de o Fiinta si nedespartita; preinchipuie toata
lumea sau intreg universul, in care Dumnezeu este pretutindenea si peste toate.
Asijderea si : omul, sufletul si trupul lui. ( Vezi si " Poarta Raiului " de
autor ).
Voiti a va incredinta ca Biserica este cer ? Ia socotiti-va ce este acolo asa
de minunat care face ca cerul sa fie cer ? Ne raspundeti ca sunt cinci si anume
:
1 ) Firea de fata a lui Dumnezeu : Tatal, Fiul si Duhul Sfant.
2 ) Firea nestricaciosului si Proslavitului Trup omenesc a lui Hristos Dumnezeu-Omul.
3 ) Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu si pururea Fecioara Maria cu Trupul ei
proslavit, glorificat.
4 ) Ingerii : trei trielnice trepte ingeresti si alti multi ingeri minunati
cu trupurile lor spirituale imbracati in lumina si mare stralucire ( Iez. 1,
14 ; Dan. 10, 6, Mt. 28, 3 ; Lc. 24, 4 ).
5 ) Toti Sfintii : 1. Apostolii; 2. Proorocii; 3. Ierarhii, Preotii; 4. Mucenicii;
5. Cuviosii; 6. Dreptii si 7. toti cei curatiti de pacate, care prin adevarats
pocainta s-au mantuit. Toate acestea cinci se afla in Biserica lui Hristos.
a ) Aici in mijlocul Bisericii Lui celei luptatoare de pe pamant, umbla Dumnezeu
din ceruri. " Cel ce are poruncile Mele si le pazeste pe ele, acela este
care Ma iubeste. Si cel ce Ma iubeste pe Mine, va fi iubit de Tatal Meu si-l
voi iubi si Eu si Ma voi arata lui.. De Ma iubeste cineva va pazi cuvantul Meu,
si Tatal Meu il va iubi. Noi : Tatal, Eu si Duhul, vom veni la dansul si vom
face locas " ( Ioan 14, 21, 23, 10, 20 ). " Voi - adevereste Apostolul
- sunteti Biserica lui Dumnezeu Celui Viu precum a zis Dumnezeu : " Ma voi
salaslui in ei si voi umbla in mijlocul lor Eu voi fi Dumnezeui lor si ei vor
fi poporui Meu " ( 2 Cor. 6, 16-18; comp. Ies. 19, 4-6 ; 29, 45-46; Lev.
26, 12; Ier. 31, 31-34 ; 32, 37-42; Iez. 11, 20; 36, 28; 37, 26; Zah. 8, 8;
13, 9; 1 Cor. 3, 16-17; 6, 19-20 ). " Asa zice Cel ce tine in dreapta Sa sapte
stele, Care umbla prin mijlocul celor sapte sfesnice ( Biserici ) de Aur " (
Apoc. 2, 1; 1, 13 ). Aceasta o adevereste si Sfantul Ghermano in talcuirea Evangheliei,
zicand : " Biserica este aceea in care Dumnezeul Cel ceresc locuieste si umbla
".
b ) Aici in Biserica se savarseste zilnic ( afara de anumitele zile ale saptamanilor
Postului Mare si Vinerea cea Mare ) Sfanta Liturghie cu conlucrarea dumnezeiasca
a prefacerii si transformarii Painii si Vinului proaduse, in Preasfantul, nestricatul,
proslavitul si glorificatul Trup si Sange al Domnului nostru Iisus Hristos Dumnezeu-Omul,
Domnul Dumnezeu Euharistic.
c ) Odinioara in Biserica Vlahernei din Constantinopol, s-a aratat Sfantului
Andrei cel nebun pentru Hristos si ucenicului sau, fericitului Epifanie, ca
in cer, imbracata foarte luminat, ca soarele ( Dan 12, 3; Mt. 13, 43; Apoc.
12, 1 ) Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu si pururea Fecioara Maria, Maica Dumnezeului
nostru Iisus Hristos Dumnezeu-Omul, ajutand poporului crestinesc - Pastori si
pastoriti - cu rugaciunile Ei. Asa s-a mai aratat si in alte Biserici ( Vezi
Vietile Sfintilor 1 oct. pp. 1-2 ; 15 aug. Ceasloavele la Obednita, " Explicarea
Sfintei Liturghii " de autor ).
d ) Aici in Biserica s-au aratat Ingerii unora din credinciosii placuti lui
Dumnezeu, d.p. : Arhanghelul Gavriil s-a aratat Preotului Zaharia pe cand tamaia
in Biserica, stand de-a dreapta Altarului tamaierii, vestindu-i nasterea fiului
sau Ioan si misiunea sa ( Lc. 1, 11-20 ). Sfintii ingeri au cercetat si pe alti
multi drepti si s-au aratat lor, d.p. : Agar ( Fac. 16, 7-12; 21, 17-19 ), Avraam
( Fac. 18, 2; s.c.l.; 22, 11, 12 ), Lot, ( Fac. 19, 1 ), Iacob ( Fac. 32, 1-2
), Moise ( Ies. 3, 2 ), Israiliteni ( Ies. 14, 19 ; Jud. 2, 1-4 ), Valaam (
Num. 22, 22-35 ), Isus Navi ( Is. Navi 5 ,13-15 ), Ghedeon ( Jud. 6, 11-12 ),
Manoe ( Jud. 13, 3-21 ), David ( 2 Imp. 24, 16-17; I Paral. 2 1, 16 ), Ilie
( 3 Imp. 19, 5-8; 4 Imp. 1, 1s ), Sedrac, Mesac si Abednego ( Dan, 3, 25 ),
Daniel ( Dan. 8, 17; 9, 21 ;l0, 5-7 ) Zaharia Proorocul ( Zah. 1, 9, 14 ), Iosif
( Mt. 1, 20; 2, 13-19 ), Pastorilor ( L. 2, 8-15 ), Maria Magdalena ( Mt. 28,
1-7; Mc. 16, 5-7; Lc. 24, 4-10; Ioan 20, 11-13 ), Apostolilor si lui Petru (
F. Ap. 1, 10-11; 5, 19-20; 12,7-10 ), lui Filip ( F. Ap. 8, 2,6 ), lui Corneliu
( F. Ap. 10 3-6 ), lui Pavel ( F. Ap. 27,23 ) s.a.
e ) Aici in Biserica si in alte locuri s-au aratat Sfintii : Prooroci, Apostoli,
Ierarhi, Preoti, Mucenite, Cuviosi si Cuvioase, Drepti si Drepte; asijderea
si multi din cei mantuiti, credinciosilor din Biserica luptatoare de pe pamant.
Toti Sfintii acestia care prin credinciosia si vietuirea lor aleasa, unii prin
aspra pocainta au facut pamantul cer, imbracandu-se in stralucitele virtuti
crestinesti, acum locuiesc in cer. Ei sunt sprijinitorii, ocrotitorii, aparatorii
si pilduitorii vietii noastre crestinesti. In razboiul crancen, sangeros pe
care l-au purtat cu vrajmasii credintei noastre crestinesti, ei au suferit multe
si groaznice persecutii , stramtorari, munci torturari... Marturisind luminatoarea
credinta crestineasca cu foarte mare indrazneala inaintea imparatilor si ighemonilor,
unii erau dusi batuti cumplit, bagati in temnita, aruncati in foc, spanzurati
pe lemn, sfasiati cu unghii de fier, arsi cu lumanari sau torte aprinse, rupti,
sfaramati in varteje, aruncati in arene la mancare fiarelor salbatice, in gropi
cu serpi, vipere, balauri... si cu alte multe feluri de munci. Astfel sacrificandu-se
vitejeste, milioane de Mucenici si Mucenite s-au incununat cu stralucite cununi
nepieritoare. Prin infatisarea lor pe pe Icoane, prin istorisirea : vietii,
luptelor si sacrificarea vietii lor, Sfintii din ceruri ne indeamna mereu sa
le urmam lor, precum si ei au urmat lui Hristos. Asa d.p. : Sfintii si-au urat
viata lor ( Lc. 14,26-27 ), uraste si tu viata lumeasca si petrecerile anticrestinesti
( Mt. 6, 24 ). Aceia si-au aruncat trupurile lor in felurite munci groaznice,
arunci si tu agoniseala ta in mainile saracilor, daca nu toata, macar cat poti
pentru Dumnezeu si mantuirea Sufletului, a casnicilor si repauzatilor tai. Aceia
au calcat vapaia focului, calca si tu poftele trupului. Aceia au rabdat munci
grele aici, rabda si tu clevetirile si ocarile. Aceia s-au nevoit si au murit
pentru Numele Mantuitorului Hristos, tu, de nu poti muri asa ca ei, sarguieste-te
sa mori pacatului si sa viezi, sa fii viu prin ascultarea si pazirea Cuvantului
lui Dumnezeu pentru a deveni, a fi si ramane fericit pururea : ( Lc. 11, 28;
comp. Ps.1, 1-3; Apoc. 20, 6; 1, 6; 5, 10; 21, 7; Is. 61, 6; I Petru 2, 9 ).
Vezi aici in Sf. Altar : Sf. Masa, Jertfelnicul cel Mare sau Dumnezeiescul Prestol
? Acesta preinchipuie : Scaunul de Heruvimi al Cerescului Imparat pe care se
odihneste Dumnezeu. " Masa - talcuieste Dumnezeiescul Ghermano - este heruvimicescul
Scaun al Marelui Imparat, pe care Cerescul Dumnezeu Cel ce se poarta pe Heruvimi,
intrupandu-se se odihneste. Vezi aici Dumnezeiasca Evanghelie ce sta deasupra
Sf. Mese ? Aceasta inchipuie pe Hristos sezand ca un Imparat pe Scaunul Sau.
Vezi imparateasca Icoana a lui Hristos cum sta in mijloc pe catapeteasma, langa
usile imparatesti si de cealalta parte icoana Maicii Lui, iar de alta Icoana
Mergatorului Inainte si a Ingerilor, a Apostolilor si a celorlalti Sfinti ?
Acestea preinchipuiesc ca astfel este si Hristos in ceruri, minunat intru Sfintii
Sai " ( Ps. 67, 36; 88, 5-7 ) si asa va veni, precum talcuieste aceasta si Sf.
Simeon al TesaloniculUi. Vezi cinstita Cruce inaltata deasupra Catapetesmei
? Aceasta insemneaza ca asa se va arata pe cer la a doua venire, precum a zis
Domnul : " Atunci se va arata semnul Fiului Omului pe cer.. " ( Mt. 24,
30 ). Ce sa graiesc mai mult ? Inca si inchipuirea aceasta dinafara, cum este
zidita Biserica : turla de sus fiind rotunda in chipul cerului, horul stranelor
si zidirea Sfantului Altar cel in chipul cerului... Aceasta arata ca Biserica
este chip si icoana a cerului.
Aceasta adeverindu-o si Dumnezeiescul Ghermano, a zis hotarat ca Biserica este
cer pamantesc. Asijderea adevereste aceasta si toata multimea ortodocsilor,
zicand : " Cer mult luminos este Biserica ", si iarasi : " In Biserica Slavei
Tale stand, in cer ni se pare a sta ". Dumnezeiescul Hrisostom mergand inainte,
spune ca : " Biserica este inca mai inalta si mai cinstita si decat cerul, pentru
ca : " Cerul si pamantul vor trece - precum a zis Domnul - iar cuvintele
Mele nu vor trece " ( Mt. 24, 35 ). Biserica, avand cuvintele Domnului,
nu va trece ci va ramane in veac. Stihiile le-a pus in mijloc, prin care arata
ca Biserica este mai cinstita decat cerul si pamantul " ( Om. 77 la Mt. ).
BISERICA ESTE CORABIE
Precum corabia lui Noe a scapat de la inecul in noianul apelor potopului universal,
pe el si familia sa, asa si biserica scapa din noianul pacatelor pe cei ce traim,
stam, si ramanem intr-insa conducandu-ne gandurile, vorbirile, faptele, credinciosia
si vietuirea dupa sfaturile ei. Cei ce raman afara din biserica se ineaca si
se pierd, ca si lumea ramasa afara din corabia lui Noe. Aceasta o adevereste
si Sfantul Ioan Gura de Aur, zicand : " Inchipuirea celor ce aveau sa se implineasca,
au fost cele facute." De pilda :
Chip al Bisericii lui Hristos, a fost corabia lui Noe; porumbelul, al Sfantului
Duh; ramura de maslin, a milostivirii lui Dumnezeu. Acelea erau inchipuiri,
iar acestea, adevar. Caci, precum corabia in noianul marii a scapat pe cei ce
au fost inauntru, asa si biserica, mantuieste pe toti cei rataciti care intra,
stau si raman intr-insa cu trup si Suflet. Biserica lui Dumnezeu are o foarte
mare deosebire de corabia lui Noe. Aceasta o adevereste foarte lamurit tot Sf.
Ioan Gura de Aur, zicand : " Corabia a primit dobitoace necuvantatoare si tot
necuvantatoare a scos; a primit si Biserica, oameni fara socoteala si nu numai
ca i-a mantuit, dar i-a si prefacut. Corabia. a primit corb si tot corb a trimis;
primeste si Biserica corb dar trimite porumbel, primeste lup si-l scoate oaie.
Caci de va intra aici om rapitor si lacom, auzind Dumnezeiestile cuvante ale
invataturii, isi schimba naravul si in loc de lup se face oaie; ca lupul rapeste
si pe cele straine, iar oaia si lana sa o lasa " ( Cuv. la cutremur, la bogat
si Lazar si la Sf. S.M. Foca ).
Din cele aratate, luati aminte, voi crestinilor, cei ce v-ati facut oi din lupi,
inauntru Bisericii, nu cumva sa va faceti iarasi lupi, cand iesiti din Biserica.
Voi care v-ati facut porumbei, sa nu va faceti iarasi corbi. Cei care v-ati
facut in Biserica curati din necurati, prin marturisire si imsartasire, din
mandri, smeriti; din salbatici, domestici; din rapitori, milostivi si simplu
a zice, din rai, buni. Paziti-va, luati aminte de voi insiva, ca nu cumva iesind
din Biserica, sa va intoarceti iarasi la rautatile voastre cele dintai, precum
porcul scaldat la noroiul cel dintai si cainele la varsatura lui ( 2 Petru,
2, 20-22 ). Paziti-va ca lumana ochiului curatenia ce ati capatat-o intreaga
aici in Biserica, zicand cantarea miresei : " Noi ne-am dezbracat de haina pacatului
cu invatatura Bisericii lui Hristos; cu marturisirea si cu impartasirea Dumnezeiestitor
Taine si cum vom putea iarasi a ne mai imbraca intr-insa ? Noi am spalat si
am curatat picioarele si lucrurile noastre cele viclene si miscarile, prin Dumnezeiestile
cantari si sfintele psalmodii ce se canta in Biserica si cum putem sa le mai
intinam iarasi ? " Dezbracatu-m-am de haina mea, cum ma voi imbraca cu ea ?
Spalatu-mi-am picioarele mele, cum le voi intina ?" ( Cant. Cant. 5, 3 ).
BISERICA E STAULUL OILOR LUI HRISTOS
Toti crestinii - parte barbateasca si femeiasca - din toate varstele si starile
omenirii - sunt obligati a merge, a sta, a ramane si a fi cu trup si suflet
in Biserica lui Dumnezeu si a asculta de ea. Altfel se cufunda in mari primejdii
si pierzare. Precum oile care raman afara din staulul lor se primejduiesc, se
pierd, fiindca le rapesc, sfasie si mananca ori lupii, ori sacalii, ori alte
fiare, ori talharii; asa, si crestinii care nu iau parte la slujbele Bisericii
lui Dumnezeu in Duminici si Sarbatori si nu asculta de invataturile ei, se prind
si se sfasie de fiarele patimilor, se omoara si inghit de lupul-diavol ( 1 Petru
5, 8 ; comp. Fac. 3, 1-5; Ioan 1, 7; 2, 2; Zah. 3, 1-2; Mt. 4, 1-11; Lc. 22,31;
Apoc. 12-17 ). Crestinii care intra, stau si raman in Biserica, scapa de orice
primejdie si pierzare. Aceasta ne-o adevereste Dumnezeiescul Hrisostom, zicand
: " Ramai inauntru Bisericii si nu vei fi tradat de Biserica; iar de fugi de
Biserica ( adica de invataturile ei ) nu e vinovata Biserica. De vei fi inauntru
Bisericii, lupul nu intra, iar de vei iesi afara, te prinde fiara. Nu este de
vina staulul la aceasta; ci neingaduirea ta, caci nimic nu e deopotriva cu Biserica.
Nu te departa de la Biserica, ca nimic nu e mai tare decat Biserica. Nadejdea
ta sa fie Biserica, mantuirea ta Biserica, scaparea ta Biserica; caci este mai
inalta decat cerurile si mai desfatata decat pamantul. Biserica niciodata nu
imbatraneste, ci totdeauna infloreste...".
Dupa ce Eutropie a iesit din Biserica in lume, unde a fost prins si decapitat,
Sf. Parinte a predicat iarasi : " Nu zice ca s-a tradat de Biserica vanzatorul
( Eutropie ), caci de nu lasa Biserica altfel nu se prindea. Nu zice ca s-a
ascuns in Biserica si s-a vandut. Nu l-a lasat pe el Biserica, ci el a parasit-o.
Nu s-a vandut dinauntru, ci dinafara de Biserica, fiindca a parasit Biserica
( cuv. ca Eutropie aflandu-se afara de Biserica, l-a prins si omorat ).
Astfel, precum in Biserica Vechiului si Noului Testament era lege hotarata de
conducatorii si stapanitorii poporului ( Ies. 21,13 Num. 35, 9-29; 2 Lege 19,
1-10; Is. Navi 20 ), ca oricare ar fi facut o greseala mare, vrednica de moarte
si apuca de intra in Biserica sau in curtea si hotarul ei, scapa de moarte.
Nimeni nu putea sa-l ia de acolo ca sa-l pedepseasca. Vinovatii aceia, care
insa nu apucau sa intre in Biserica sau in curtea si hotarul ei, se prindeau
si se omorau ( Num. 35, 9-29 ). Asa si cei ce sunt in Biserica, cu trup si Suflet,
scapa din primejdii si pierzare; iar cei care stau afara din Biserica, se pierd.
BISERICA E SPITAL OBSTESC
Precum in spital se vindeca bolnavii trupeste de felurite boli; asa si in Biserica
bolnavii la Suflet se vindeca de felurite boli sufletesti si trupesti. Casa,
Biserica aceasta - zice Sf. Ioan Hrisostom - este spital duhovnicesc, ca sa
vindecam aici ranile ce le vom lua de afara. Biserica este spitalul Sufletelor...
" se cade deci, precum atunci cand ne ducem in spital, dupa ce luam doctoriile
cele potrivite pentru rani sa iesim " asa si in Biserica, dupa ce ne alimentam
cu imbelsugare cu Cuvantul lui Dumnezeu, cu cele Sfinte si cu Dumnezeiestite
Taine, dupa sfatul Duhovnicilor iscusiti, iesim afara la lucrul incredintat
sau la lupta cea buna ( Mt. 10; 1 Tim. 5, 11-20; 2 Tim. 2, 1-7; 4, 2-8; Apoc.
11, 3-11 ). Privitor la aceasta Mantuitorul nostru Iisus Hristos Dumnezeu-Omul,
numeste Biserica : spital sau casa obsteasca, casa de oaspeti, han, in pilda
omului cazut intre talhari, despuiat si ranit ( Lc. 10, 30-37 ). Omul din pilda
aceasta este : Adam si Eva si oricare dintre pacatosi. Ierusalimul din care
s-a pogorat, ests infierea, Raiul, credinciosia si vietuirea demna de om si
crestin. Ierihonul e lumea si pacatul care lesne inconjoara ( Evr. 12, 7 ).
Talharii sunt dracii ( I Petru 5, 8; Apoc. 12, 12-17 ). Ranile sunt patimile
rele, pacatele. Samarineanul este Hristos Dumnezeu-Omul. Untdelemnul si vinul
sunt : milostivirea, iubirea de oameni a lui Dumnezeu. Casa de oaspeti e Biserica;
iar gazda sau ingrijitorul este : Petru, Pavel, Apostolii si urmasii lor : Arhiereii
si Preotii... Cei doi dinari sunt Dumnezeiasca Scriptura a Vechiului si Noului
Testament. Ce va mai cheltui e Sf. Traditie si orice invatatura folositoare
de Suflet, vindecatoare de felurite rani sufletesti. Intoarcerea cu rasplatirea
feluritelor invataturi si osteneli depuse pentru vindecarea bolnavilor la Suflete;
e a doua venire a lui Hristos cu rasplatirea partiala la judecata particulara
si rasplatirea definitiva la judecata universala.
BISERICA ESTE MAICA TUTUROR CRESTINILOR ORTODOCSI
Pentru ca i-a nascut a doua oara din apa si din Duh, i-a hranit si-i hraneste
cu Cuvantul lui Dumnezeu, care-i painea Ingerilor si a Sufletefor crestinesti,
ii curata de pacate prin Taina Pocaintei adevarate, insotita ds Sf. Spovaanie,
canonisire sau facerea roadelor vrednice de pocainta si Impartasirea, cu buna
pregatire, cu Dumnezeiestile Taine. Astfel, precum copiii alearga cu toata increderea
si dragostea in bratele mamei lor trupesti folosindu-se; asa si crestinii trebuie
a alerga cu toata increderea si dragostea in bratele mamei lor spirituale -
Biserica - pentru a se hrani, indulci si indestula de cerestile bunatati vremelnice
si vesnice. " Biserica - adevereste Dumnezeiescul Hrisostom - este " maica tuturor
fiilor ei binecredinciosi si drept-slavitori. Ea pe acestia ii primeste la sine
si isi intinde sanurile sale la cei straini " ( cuv. la Sf. M. Foca ). " Cine
nu are Biserica de mama, nu are nici pe Dumnezeu de Tata " ( Sfantul Ciprian
).
BISERICA ESTE CASA COMUNA TUTUROR CRESTINILOR DE PE PAMANT
Se tipareste cu binecuvantarea Prea Sfintitului Parinte GALACTION
Episcopul Alexandriei si Teleormanului
Editura AGAPIS 1997