[ dreapta credintă ] [ drumul sufletului dupa moarte ] [ yoga ] [ magie. vrăjitorie ] [ diavol ] [ sex ] [ avort ] [ noroc ] [ superstitii ] [ OZN ] [ muzica rock ] [ bioenergie ] [ horoscop ] [ noile buletine 666 ] [ alte religii ] [ televizor ] [ vise ] [ stiintă si religie ] [ păcate ] [ canoane ] [ căsătorie familie ] [ rugăciuni ] [ cum postim ] [ asceza ] [ foto galerie ] [ interviuri online ] [ psaltică MP3 ] [ calendar ortodox ] [ cărti ] [ duhovnici ] [ noutăti ] [ index ]
 




De la icoana bizantină la "icoana" Playboy

De ce păcătuim când privim imagini pornografice?

Nu am întâlnit tânăr care, deschizând subiectul: Ispite, neputinte tineresti, să nu-mi vorbească de ispitele trupesti ale desfrâului, de ispita de a cerceta, dintr-o curiozitate păcătoasă, materiale cu caracter erotic si pornografic. Consider că e unul dintre cele mai serioase subiecte ridicate de tineri, subiect care nu ar trebui evitat dintr-o pudoare care nu-si are locul. Este un lucru extraordinar că există deschidere din partea tinerilor spre întelegerea învătăturii Bisericii si trăirea morală crestină si vindecarea prin depăsire a unor neputinte ale firii. Sunt convins că datorită întelegerii gresite a sexualitătii foarte multi tineri ai vremurilor noastre îsi păgubesc mântuirea.

Tânărului plin de poftă, cu privirea hămesită, care fluieră, pâsâie si agasează tinerele adolescente nu prea am ce să-i spun .

[Bineînteles ca Hristos a venit pentru toti, dar mai ales pentru cei pacatosi, si deci lor ar trebui sa le vorbim mai întâi; ei au cel mai mult nevoie de doctor. Însa cel plin de pofta trupeasca se va scandaliza la orice cuvânt vindicativ la adresa patimii lui, indiferent daca i-ai pomenit de Dumnezeu sau daca ai depasit…asa numitul limbaj de lemn. Numai aceluia care nu si-a adormit de tot constiinta îi poti strecura ceva spre folosul sufletului sau. Nici Cuvântul Mântuitorul nu a fost primit de toti…si tot El ne atentioneaza: Nu dati cele sfinte câinilor, nici nu aruncati margaritarele voastre înaintea porcilor, ca nu cumva sa le calce în picioare si, întorcându-se, sa va sfâsie pe voi. Am considerat întotdeauna ca celui foarte împatimit îi poti fi de folos daca-i predici prin viata ta, prin atitudinile tale morale si prin pomenirea lui în rugaciune. Putem spune lui Dumnezeu: "Doamne, vezi-l pe fratele meu cum a ajuns de împatimit. Doamne, întinde-i o mâna si scoate-l din patima, caci tu nu ai pe nimeni de pierdut! Lucreaza si în viata lui asa cum ai lucrat si în viata Mariei Magdalena si a altor desfrânati, spre mântuirea lui si spre Slava Numelui Tau cel sfânt!".]

Asta pentru că remarca părintele Savatie "nici un argument nu este atât de puternic încât să convingă pofta din noi... numai întâlnirea reală cu Hristos dă viată oceanului de cuvinte despre paguba patimii trupesti si frumusetea castitătii" . Tânărul plin de poftă se întreabă: "Cu ce am gresit? Am păcătuit? Dar ce, am dat cuiva în cap? Am furat? Mă informez doar!!?" Uită însă jena avută la standul de ziare când a achizitionat Hustler sau Penthouse, rusinea pe care si-o închipuie că o va trăi nespus dacă va fi surprins de părinti cu o astfel de publicatie... Adolescentii pătimasi, dar mai timizi, (aceia care din rusine nu ar cere niciodată o revistă cu caracter erotic de la taraba cu ziare) preferă să acceseze site-uri pornografice pentru că este extrem de facil, fiind vorba de un simplu click. Dintre acesti tineri multi consideră că Biserica este doar cu interdictiile, că ea interzice tot ce aduce bucurie...

Pornografia nu reprezintă o expresie a libertătii de exprimare sau a "drepturilor omului", ci o uriasă afacere în mâna unui grup de oameni influenti. Ea este o formă de încălcare a demnitătii umane prin "reducerea femeii la un obiect dezumanizat al obsesiilor altora" . Dacă în urmă cu câtiva ani, spre exemplu, redactorul-sef al revistei Playboy, Dan-Silviu Boerescu, vorbea cu entuziasm despre caracterul artistic al pictorialelor si că n-ar avea nimic vulgar, imoral si nelalocul lui, acum mărturiseste [E vorba de un interviu aparut în unul dintre primele numere ale revistei mondene Tabu ] că: "o femeie văzută goală este, pe jumătate, o femeie posedată", sau "nu cred să existe organ mai erectil decât ochiul si poftă mai mare decât cea a privirii hămesite".

Pe zeci de căi suntem bombardati cu imagini erotico-pornografice: posturile TV nu mai contenesc în a transmite filme erotice în miez de noapte ("pentru că publicul cere"), reclamele publicitare contin din ce în ce mai mult aluzii sexuale, tarabele sunt invadate cu cărti tip "Sandra Brown", de reviste cu continut erotic ce cuprind fotografii nud sau în timpul împreunării sexuale asociate cu texte pornografice; putem vorbi si de muzică cu mesaj pornografic sau obscen (aici excelând hip-hop-ul si manelele), toate incitând spre desfrânare.

[Din nefericire muzica cu text obscen, pornografic s-a dezvoltat mult si-n tara noastra, trupe ca B.U.G. Mafia sau Parazitii concerteaza nestingheriti prin tara în fata pustilor de 16-17 ani fara ca Politia sa (mai) ia vreo atitudine, desi delictul acestora se chema ultraj împotriva bunelor moravuri.]

Chiar si mintea celor foarte mici e pervertită; există în serialul de desene animate Powerpuff Girls de pe Cartoon Network un personaj feminin - Miss Bellum, secretara primarului, căreia nu i se arată niciodată chipul, ea fiind mereu doar…sâni si fund. Băiatul meu în vârstă de cinci ani a sesizat si el acest aspect si m-a întrebat odată de ce nu i se arată niciodată fata lui Miss Bellum. Nu am găsit un răspuns adecvat vârstei lui. Ce psiholog poate spune că nu există riscul să i se întipărească în memorie acest aspect??…

Fără doar si poate pornografia dă dependentă pentru că simtirile trupului lesne strecoară în suflet cele ale lor si pe cât de usor se strecoară, pe atât de greu vor iesi. Consider că acei consumatori de pornografie nu vor aprecia femeia la adevărata ei valoare, ci o vor vedea ca pe simplu obiect sexual.

[ S-a vorbit îndelung de mitul femeii-obiect. Si nici femeia nu a fost ferita de patima acesta. Numarul lor însa este simtitor mai mic. Ea din demnitate nu gusta pornografia pentru ca, în general, aceasta prezinta femei în ipostaze degradante. Voyeurismul feminin însa a prins la noi în tara, celebrii Chippendales vizitându-ne de câteva ori, semn ca au un public feminin consecvent.]

De aici apetitul multora pentru comportamentele deviante, pentru perversiuni, căci ceea ce văd, vor să repete si în viată! Îmi amintesc o replică dată într-un film [ filmul "Henry si June", (cu Umma Thurman), 1990] : "Plăcerile neobisnuite omoară gustul pentru cele obisnuite". Când ti-ai îndulcit mintea cu toate nebuniile si cu cele mai sofisticate artificii erotice, foarte greu mai poti aprecia un gest de tandrete sau actul intim, firesc din cadrul familiei. Nu e de mirare că pornografia este asociată cu adulterul, violul, violenta conjugală…

Multi dintre tineri cresc într-o astfel de ambiantă, de mentalitate, găsind normal consumul de pornografie, iar vocea crestinului ortoprax (trăitor, practicant) este înăbusită, trăind chinul pe care odinioară Dreptul Lot l-a trăit văzând faptele nelegiuite ale sodomenilor. Salomeile din reviste dansează, mintile si trupurile celor ce privesc se înfierbântă si se pângăresc, iar capul lui Ioan Botezătorul cade iarăsi, si iarăsi, si iarăsi…

Ce facem însă cu acesti tineri cuminti si frumosi care caută un răspuns la problema lor, care vor să-si învingă curiozitatea păcătoasă a desfrânării, care vor să-si păzească ochii?

E nevoie încă de la început a constientiza că privirea imaginilor erotice si pornografice e o practică imorală si pierzătoare de suflet. În rugăciunile serii ne rugăm Sfântului Duh zicând: "…frumusete străină am văzut si cu dânsa mi-am rănit inima". Nu vederea propriu-zisă a imaginii e deci rea, ci vederea frumusetii străine, a unei frumuseti ce nu-ti apartine prin taina nuntii. Să privim cum mai multă stăruintă spre icoana bizantină din cămara noastră. Părintele John Breck afirma că: "Rostul iconografiei în Biserică este de a da mintii si inimii hrană cerească, hrana curătiei, binecuvântării si sfinteniei. Pornografia este o iconografie demonică. Ea corupe mintea cu imagini care provoacă stricăciune în adâncimile sufletului" . Iată ce spune un canon al Bisericii: Ochii tăi să privească cele drepte (Pildele lui Solomon 4, 25), căci simtirile trupului lesne strecoară în suflet cele ale lor. Poruncim asadar ca de acum înainte, în nici un chip să nu se mai zugrăvească, fie pe tablouri, fie altcumva înfătisate, chipuri care amăgesc vederea si care strică mintea si împing spre atâtările plăcerilor rusinoase" . De asemenea Scriptura consemnează: Ati auzit că s-a zis celor de demult: Să nu săvârsesti adulter. Eu însă vă spun vouă: Că oricine se uită la femeie, poftind-o, a si săvârsit adulter cu ea în inima lui (Matei 5, 27-28). Iar într-un alt loc spune: Luminătorul trupului este ochiul; de va fi ochiul tău curat, tot trupul tău va fi luminat. Iar de va fi ochiul tău rău, tot trupul tău va fi întunecat. Deci, dacă lumina care e în tine este întuneric, dar întunericul cu cât mai mult! (Matei 6, 22-23).

Odată constientizat păcatul, tânărul cu nădejde în Dumnezeu trebuie să-si păzească mintea prin evitarea îndulcirii ei prin privirea unor astfel de imagini, să fugă de locurile în care ispita e la vedere. Cei din vechime spuneau: "Initiis (principiis) obsta" (Împotriveste-te începuturilor!). În paralel cu aceasta e nevoie de multă rugăciune a mintii, de chemarea neîncetată a numelui Domnului nostru Iisus Hristos, Acesta devenind astfel străjer al mintii noastre. Fără să priveghem asupra pulsiunilor din noi, nu vom putea spori în viata duhovnicească si nici vindeca de gândurile păcătoase. Cel ce primeste gândul păcătos începe deja să săvârsească păcatul în sufletul său, făcându-si singur scenarii avându-se pe sine actor principal sau derulând în minte, înainte si înapoi, filmele erotice pe care le-a vizionat.

[De obicei lumea contemporana delimiteaza pornografia hard-core de cea soft-core. Pornografia usoara (soft-core) este sinonima deseori cu nuditatea partiala sau totala si i se da de cele mai multe ori caracter artistic; ea este considerata de foarte multi inocenta. Unii gasesc de cuviinta sa nu numeasca pornografica o astfel de imagine, numind-o mai dulce… sexy. De ea e plina presa scrisa (gen Fata de la pagina 5) si revistele pentru tineri. Ea trece drept fireasca în ochii multora, pentru simplu motiv ca este "imagine cuminte" spre deosebire de imaginea porno hard-core (ce arata explicit împreunarea sexuala sau chiar mai mult…). Oricât de soft ar fi o imagine erotica, daca stimuleaza simturile, provoaca stricaciune sufletului. În câte camere de camin studentesti cu postere din Playboy ati vazut icoane?? Si daca totusi ati vazut, vi s-a parut fireasca aceasta asociere? Eu personal am vazut o astfel de asociere si am înteles ca pentru cei ce nu sunt angajati într-o viata duhovniceasca, sunt ignoranti în ale credintei sau le lipseste educatia religioasa totul e posibil. Icoana e… talismanul lor, îi ajuta în viata, iar posterul erotic reprezinta hobby-ul, zona de interes, o chestiune day by day. ]

Odată intrată în sufletul tânărului curiozitatea desfrânării, nu-l va mai opri nimeni în a-si procura reviste cu caracter erotic , casete sau CD-uri pornografice …si va fi stăpânit de patima masturbării, de dorinta desfrâului si uneori chiar a violului. De aceea e nevoie de atentie si trezvie sufletească, de hotărârea clară de a nu le mai vedea. Dar sunt si imagini erotice ce cad exact sub privirile noastre. Întâmplarea poate face să fii obligat să vezi o dată, dar nu esti obligat să vezi si a doua oară. Îndulcirea cu păcatul desfrâului este totuna, spune Hristos, cu desfrânarea propriu-zisă - "Ca oricine se uita la femeie, poftind-o, a si savârsit adulter cu ea în inima lui "(Matei 5, 28). Mântuitorul vrea să spună că nu trebuie să se considere curat cel care desi nu a săvârsit păcatul trupesc are mintea bolnavă de patima desfrâului. În acelasi duh, smerindu-se, Sfântul Vasile spunea: "femeie nu am cunoscut, dar fecior nu sunt!"

Acum când lumea întreagă a devenit un circ desăntat recomandăm din dragoste pentru acestia mai mici" pentru care a murit Hristos: spovediti-vă faptele si gândurile, dacă nu sunt impedimente cereti-i preotului duhovnic o mai deasă împărtăsire, căci Sfântul Trup si Sfântul Sânge ale Domnului sunt medicament, nu premiu. Smeriti-vă sufletul, participati la slujbele Bisericii, în special Sfânta Liturghie, cercetati legea lui Dumnezeu, păziti-vă ochii, luptati prin rugăciune si post, stăpâniti această curiozitate păcătoasă!

Veti primi plată pentru lupta cea bună pe care ati dus-o!

Doamne, frumusete străină am văzut si cu dânsa mi-am rănit inima, curăteste-mi ochii si simtirile trupului, nu mă lăsa să mă zbat în iadul acesta, scoate-mă de aici! Tu m-ai zidit, nu mă lăsa deci să pier! Doamne Iisuse Hristose curăteste-mă pe mine desfrânatul!

LAURENTIU DUMITRU